#Salgssnakkis:
Disse kvalitetene kjennetegner en god selger
– Det harde faktum for oss selgere er at enten er du i utvikling, eller så er du i avvikling, sier Kåre Sele Krogedal.
I spalten «Salgssnakkis», stiller SALG24 en rekke personer innenfor salgsbransjen spørsmål om hva som kjennetegner en god selger, hvilke kvaliteter man bør ha, og hva som skal til for å lykkes i bransjen.
Førstemann ut er daglig leder og partner i SalesJobs Rogaland AS, Kåre Sele Krogedal.
– Hva mener du kjennetegner en god selger?
– Jeg mener at det som kjennetegner en god en god selger er evnen til å skape en verdi for mottaker som oppleves større enn det man gir fra seg. Enklere forklart er det at man klarer å synliggjøre verdien for kunden på en måte som gjør at prisen det koster oppleves som verdt det, sier Krogedal.
Han mener at en god selger har sterk integritet som gjør at mennesker stoler på vedkommende over tid. Trikset er å være en svært god lytter og evne å sette seg inn i andres behov og utfordringer.
– En god selger klarer å forklare kompliserte løsninger på en enkel måte. Videre må en god selger har en indre drevet motor, som ikke er avhengig av andres motivasjon.
– Viktigst av alt: En god selger er glad i mennesker.
– Hvilke kvaliteter ser du etter i en ny selger når du skal rekruttere?
– Når jeg rekrutterer en ny selger for oppdragsgiver ser jeg etter kvaliteter som først og fremst er tilpasset oppdragsgiver, deres kultur og deres fase.
Krogedal forteller at det generelt for alle selgere handler det om å opptre på en ekte og troverdig måte.
– Kandidaten må gjøre meg nysgjerrig på dem. De må fange min oppmerksomhet. Jeg ser etter det som gjør dem unik og skiller dem ut, og jeg er veldig opptatt av å forstå hvorfor de tenker og handler som de gjør.
Strategiske evner er en fordel, mener han. Men viktigere er det at de evner å lytte og kommunisere på en god måte.
– Om en kandidat ikke evner å selge seg selv inn i en rekrutteringsprosess, vil vedkommende også ha utfordring med å selge seg og produktet/løsningen til kunder.
– Jeg har i flere tilfeller anbefalt kandidater om å søke seg til andre jobber enn salg, og de har kommet tilbake og takket meg senere.
– Hva er dine beste tips for å lykkes som selger?
– Mine beste tips for å lykkes som selger er å være opptatt av det som er viktig for kunden. Slutt å fortelle hvor store og gode dere er. Det er det ingen som bryr seg noen som helst om.
Krogedal tror det viktigste for en kunde er hva du som selger kan tilføre av nyttig verdi.
– Den selgeren som evner å sette seg inn i hver spesifikke del av kundes behov og ønsker slik at man klarer å synliggjøre denne verdien og levere det (og mer) enn lovet, vil alltid lykkes.
Vilje til personlig utvikling mener han også er en undervurdert kvalitet, som er avgjørende for å kunne lykkes som selger.
– Det er ikke like kult å prate om, men om du ikke har vilje til å lese, høre og bli utfordret og inspirert til videre utvikling, vil du stagnere. Og det harde faktum for oss selgere er at enten er vi i utvikling, eller så er vi i avvikling.