– Vi er utsolgt ut året, så etterspørselen i markedet er helt enorm
– Kunne solgt tre ganger så mye
Da VG og Viaplay Group (tidligere NENT Group) i forrige måned inngikk forlik i konflikten om VGTVs bruk av klipp fra kanalens sportssendinger, ble de i tillegg enige om et langsiktig, strategisk samarbeid. Samarbeidet gir VG eksklusiv rett til å publisere klipp fra Viaplay Groups sportssendinger. Det inkluderer blant annet Premier League, vintersport, Bundesliga, Formel 1 og håndball.
I tillegg til de redaksjonelle mulighetene avtalen gir, løser den samtidig en stor utfordring for annonseselgerne i Schibsted. Kundene vil kjøpe videoannonser, men Schibsted har ikke nok videoinnhold til å levere all annonseplassen kundene vil kjøpe. Med mer videoinnhold får Schibsted et større varelager av videoannonser de kan selge.
– Vi er utsolgt ut året, så etterspørselen i markedet er helt enorm, forteller Elnaz Esmailzadeh, Head of Product & Concept i Schibsted Marketing Services.
Schibsted har vært utsolgt en måned eller tre fram i tid tidligere, men det er første gang de opplever at hele året er utsolgt. Hva avtalen betyr i kroner og øre vil ikke Esmailzadeh spekulere i, men hun er ikke i tvil om at potensialet i markedet er stort.
– Det er vanskelig å tallfeste, men jeg tror vi kunne ha solgt tre ganger så mye hvis varelageret hadde vært større.
Ifølge prognoser fra Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) vil det omsettes videoannonser for 716 millioner kroner i år. Det utgjør 8,2 prosent av det totale markedet for nettannonser. Hos Schibsted er andelen noe større. Der står videoannonser for 11 prosent. Med stor etterspørsel og et enda større varelager er det god grunn til å tro at den andelen vil øke fremover.
Avtalen innebærer at direktesendingene vises på Viaplay Groups kanaler, mens klipp og oppsummeringer publiseres på VGTV. En av flatene som vil få mer videoinnhold er VG Live, Schibsteds populære resultatservice for sportsarrangementer.
I tillegg til vanlige preroll-annonser vil tilgangen til Viaplay-innholdet også åpne for at Schibsted kan selge en del sponsorater knyttet til klippene de publiserer. Disse kommer i tillegg til de sponsoratene Viaplay selv selger til direktesendingene.
Selv om etterspørselen etter videoannonser er stor, mener Esmailzadeh at det er viktig å ikke overlaste videoinnholdet med for mye reklame.
– Vi tenker langsiktig. Derfor er det viktig at reklamen ikke forringer brukeropplevelsen.
Det skal ikke foreligge konkrete planer for nye samarbeid i den nærmeste tiden, men Esmailzadeh forteller at de har en løpende dialog med andre aktører i det norske markedet. Nye tilsvarende samarbeid i fremtiden er derfor ikke utenkelig.