(F.v) Henrik Syvaldsen og Emil Nygård i Vivvoe.

Vivvoe sikter mot Europa med Zalando

Vivvoe har opplevd stor vekst siden de ble etablert i 2020. Nå skal de ekspandere utenfor Norge sammen med Zalando.

Publisert Sist oppdatert

Vivvoe er en nettbutikk som tilbyr blålysbriller. Siden oppstarten har de vokst i en voldsom fart, og er nå i ferd med å ekspandere driften utover Norges grenser.

Nettsiden deres i Sverige har gått live, og de arbeider med Zalando for å kunne tilby varer til det europeiske markedet.

– Avtalen vi har nå med Zalando gjelder foreløpig bare for Norge, men vi jobber med å godkjennes for levering til andre steder i Europa, sier markedsføringssjef Emil Nygård til SALG24.

De har jobbet med Zalando-avtalen siden september i fjor, og har måttet gå gjennom det Nygård beskriver som «ørten steg og prosesser» for å bli akseptert på plattformen.

– Jeg må være ærlig og si at det har vært en veldig vanskelig prosess å bli godkjent av Zalando. Det er mange ting man må ta hensyn til som de setter krav for, sier administrerende direktør Henrik Syvaldsen.

De som vil selge noe via Zalandos plattform må gjennom deres «Partner Readiness Program».

– Blant annet måtte vi sende bilder av fabrikken og bevise at det ikke brukes barnearbeid. Det har også vært en lang juridisk prosess for å kunne operere i Tyskland, siden vi skal bruke Zalandos lager der, sier Syvaldsen.

Henter kapital

Vivvoe er som nevnt også i prosessen av å ekspandere til Sverige, og en slik vekst trenger man selvfølgelig kapital til. Derfor har selskapet lansert en kampanje gjennom Folkeinvest, som er en plattform for kjøp av aksjer i unoterte selskap.

Målet for Vivvoe er å få inn 5 millioner kroner, men de har et minstebeløp på 2 millioner. De har allerede hentet inn en del fra rådgivningsbedriften Hubify, som har investert 1,3 millioner kroner i selskapet.

– Når vi først skal utvide ønsker vi å gjøre det skikkelig! Derfor jobber vi nå med å hente inn penger til utvidelsen, sier Nygård.

– Med ekspansjon i Sverige og Zalando-avtalen, er dere forberedt på økt etterspørsel?

– Vi har definitivt budsjettert for ganske mye større volum enn det vi har nå. Det er også derfor vi henter inn kapital nå.

Øker produktutvalget

Vivvoe opplevde en konstant vekst etter selskapets oppstart, helt fram til de møtte på sin første fartshump i februar i år, da salget begynte å gå nedover.

– Vi har sett en ekstrem vekstkurve og opplevde aldri noen nedgang før i 2022. Da begynte vi å se en delvis metning i markedet for produktet vårt.

For å motvirke nedgangen er planen nå å utvide produktkatalogen og bevege seg mot et større bruksområde enn bare blålysbriller.

– Vi planlegger å kunne tilby solbriller til neste vår, og etter hvert også briller med styrke. Vi vil bli folkets brillemerke og ikke bare være kjent for blålysbriller i fremtiden.

Powered by Labrador CMS