Dette mener Erling er fordelene med å være et mindre markedsføringsbyrå
Omega Media har vært på banen siden 2013. Selv om de er en liten aktør, finner de måter å hamle opp med resten på.
Erling Løken Andersen var den som startet Omega Media i 2013. Da besto byrået av kun én person, nemlig han selv.
– I starten hadde jeg stort sett fokus på key account-kunder. Det var bare jeg som jobbet her fram til 2015, og mye av strategien var å jobbe med større kunder som Rema 1000 og Krogsveen, forteller Andersen.
Etter hvert ble de til et mer fullverdig SEO-byrå. De så behovet til å tilpasse seg etter hva kundene øsnket.
– Kundene ville blant annet ha hjelp til søkemotoroptimalisering og content marketing, så vi begynte å jobbe mer i bredden. I dag har vi om lag 30 ansatte som driver med en rekke former for markedsføring, sier Andersen.
I tillegg forandret landskapet blant konkurrentene seg. Omega Media måtte henge med for å kunne hevde seg som en mellomstor bedrift.
– De store byråene i bransjen har begynt å spise seg oppover. Det henger nok sammen med Bat TV og radio begynte å dø, og at de også måtte flytte fokuset mer over på nett. Da kom det også flere markedsføringsbyråer, og så fort de får tak i en kunde så tilbyr de alle typer tjenester. For å være konkurransedyktige, måtte vi også utvikle oss, sier Andersen.
Større bevissthet på markedet
Omega Media har jobbet med store kunder som Coca-Cola, Sony Playstation, Warner Bros. og Momondo. Andersen, som nå er styreformann i byrået, mener flere potensielle samarbeidspartnere har fått øynene opp for den digitale markedsføringen de jobber med de siste årene.
– Det er mye større bevissthet rundt hvor viktig dette er i markedsmiksen. Tidligere var det et enormt vakuum i markedet, da mange ikke hadde skjønt hvor viktig for eksempel Google er. Det er blitt noe som de rett og slett må bruke penger på, sier Andersen.
Google og Facebook er digitale plattformer som er blitt helt essensielle for at en bedrift skal synes på nett. Andersen og Omega Media har spesialisert seg på nettopp dette, selv om han synes det er trist at disse plattformene har blitt så viktige. Enkelte aktører taper mye på det, mener han.
– Jeg synes det er veldig negativt at markedsføringsmakten er blitt så sentrert. De norske mediehusene henger for eksempel ikke helt med, de har ikke kommet på banen med et skikkelig alternativ til denne markedsføringen. De er på mange måter stuck i et sånn «visning»-spor som er litt 2008 når de tenker annonser. Men kundene er opptatt av resultater, ikke av klikk. Jeg tror norske medier kunne tilbydd mer innovative produkter, for nå har Google og Facebook hundre ganger bedre data til å treffe de riktige kundene, sier Andersen.
Legger vekt på CRO
CRO (konverteringsoptimalisering og inbound marketing går gjennom alt som Omega Media jobber med. Andersen er entusiastisk og mener de henger godt med på utviklingen i bransjen.
– CRO er et av de mest spennende områdene å jobbe med når det gjelder digital markedsføring. Det er på mange måter et helt blått hav, og det handler ikke om hvor mange man sender til en side på nett, men hvordan folk oppfører seg når de er der. Der finnes det mange muligheter til å være kreative. Mange er dyktige på det i Norge, men vi er nok et av byråene med spesielt høy bevissthet, forteller han.
Konkurransen er derimot hard. Likevel tror Andersen at Omega Media har noen fordeler som et mindre byrå.
– Vår primærstyrke er nok at vi er et relativt lite byrå. Da får vi en mer personlig tilnærming til kundene våre. I tillegg er vi faglig sterke, noe vi er svært opptatt av, sier han.
De fikk, som mange andre, merke at koronaviruset hadde sin innvirkning på markedet. Men siden byrået tilbyr flere ulike tjenester, ble det de tapte hentet inn kjapt.
– I det store bildet, så påvirket ikke korona oss noe særlig. Vi jobber jo med restaurantkjeder og hotellkjeder, som har hatt vanskelige tider. Men tapene har blitt tatt igjen av nettbutikkeksplosjonen, da vi også har flere samarbeidspartnere fra den bransjen, sier Andersen.