Selgerne i Fjordkraft anbefaler bedriftskundene langsiktige avtaler – men media presser på det motsatte
– Det ser vi konsekvensene av nå, sier nasjonal salgssjef i Bedrift Fjordkraft, Sondre Skar.
Strømprisene er et hett tema blant hele Norges befolkning om dagen. Prisene har skutt i været, og det skaper hodebry både for kundene og leverandørene av strøm.
– Vi skulle gjerne sett at prisene lå på et mer normalt nivå. Det gir roligere og mer fornøyde kunder, og mindre trafikk til kundesenteret vårt. Vi er ingen kraftprodusent, så vi må også betale mer for strømmen vi kjøper og selger videre til kunden, opplyser nasjonal salgssjef i Fjordkraft, Sondre Skar, til Salg24.
Langsiktig perspektiv
Han forteller at byttefrekvensen av strømleverandører normalt sett øker i takt med strømprisene, og at resultatet av det kan peke begge veier. Enten flere nye kunder, eller mange som bytter.
Noen konkrete tall over hvordan denne perioden påvirker omsetningen til Fjordkraft, vil han imidlertid ikke gå ut med.
– Vi er et distribusjonsapparat med høy aktivitet. Vi er store, og har et bredt produktspekter. Vi leverer til alt fra små SMB-bedrifter med lite forbruk, til store og offentlige bedrifter som bruker mange millioner med kilowattimer i året, sier han.
Et paradoks
Han forteller at selgerne i Fjordkraft hele tiden er bevisst på å rådgi kunden til et langsiktig og forutsigbart perspektiv, og at paradokset er mediene som anbefaler kundene å følge markedet.
– Det ser vi konsekvensene av nå. Hvor dyrt det kan bli. De største strømkundene våre har i mange år vært bevisst på å fjerne den type risiko. Og vi ser nå at mindre og private kunder er mer opptatt av forutsigbarhet.
For å skape forutsigbarhet mener Skar det er lurt å velge sikret pris på noe av forbruket. På den måten kan man nyte godt av å bremse pristoppene, og samtidig vinne på at spot-prisene faller.
– Erfaringsmessig ser vi at kunder med en sånn type avtale slipper billigere unna på vinterhalvåret, men gjerne må betale litt mer på sommeren. Men da har man også en annen type sikkerhet, sier han og avslutter:
– Med høye strømpriser over en lang periode merker vi en økt etterspørsel etter forutsigbarhet og mer langsiktig tankegang i kundeforholdet.