Seniorrådgiver i Forburkerrådet, Thomas Iversen.

Nordlysenergi har fått flere klager hos Forbrukerrådet

Ansatte i strømselskapet trodde de solgte en avtale som fulgte spotprisen. Det var før de oppdaget at prisen var styrt av selskapet selv.

Publisert

Reguleringsmyndigheten for energi (RME) har bedt Nordlysenergi forklare hvorfor strømavtalen «Topp 3 Garanti» ikke er registrert hos Forbrukerrådets portal strømpris.no, slik loven krever. Det skriver E24.

Strømselskapet har kun meldt inn «Winter is coming 2.0»,som er en spotprisavtale med null i påslag og ingen gebyrer.

Dette er også den eneste avtalen som tilbys på selskapets hjemmesider. «Topp 3 Garanti» selges imidlertid kun gjennom dørsalg.

E24 har vært i kontakt med fire tidligere dørselgere hos strømselskapet som samtlige hevder at de trodde «Topp 3 Garanti» var en spotprisavtale.

En av selgerne sier til E24 at de har fått en muntlig forklaring av daglig leder i Nordlysenergi, Stefan Manov, om at dette er den samme avtalen som på nettsiden deres, men at det ble benyttet et annet navn ved feltsalg fordi kundene likte «Topp»-begrepet.

– Fakturaen er satt opp slik at det ser ut som du betaler spotpris, og det er svært vanskelig for en kunde uten bransjekunnskap å kontrollere dette selv, sier en annen av selgerne til E24.

Forbrukerrådet beskriver «Topp 3 Garanti» som en «dyr variabel avtale». Med variable strømavtaler er det leverandøren selv, og ikke spotprisen, som bestemmer prisen kunden må betale.

– Vi har fått henvendelser om at kunder trodde de inngikk en spotprisavtale, mens de i realiteten takket ja til «Topp 3 Garanti», sa seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til E24 nylig.

Powered by Labrador CMS