Haakon jobbet med møtebooking: Slik banet det veien for hans videre karriere
Da Haakon Istre var ferdig med studiene, grep han muligheten til å jobbe i Innovation Support. Nå har han fått en nyopprettet stilling i et selskap med over 200 ansatte.
Innovation Support jobber med møtebooking og for å finne nye kunder til ulike bedrifter. De har i flere år lagt vekt på å hjelpe unge mennesker ut i bransjen, og Istre er en av dem som dro nytte av dette.
– Innovation Support var min første jobb etter endt studie, og for min del en veldig bra mellomstasjon. Det var veldig lærerikt å jobbe med møtebooking, og jeg ble der i to år og fem måneder, sier Istre.
Han har en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse fra Høyskolen Kristiania. Møtebookingen skulle vise seg å være hans vei inn til neste jobb i Graphisoft.
– Jeg ble hentet av Graphisoft, som jeg booket møter for i omtrent et år da jeg jobbet i Innovation Support. Alle som vet hva det går ut på forbinder møtebooking med veldig tungt og hardt arbeid, og jeg lærte mye av å prøve og feile. Graphisoft var interessert i å få meg over, og den sjansen grep jeg, forteller Istre.
Flere gode erfaringer
Til jobben som salgskonsulent i Graphisoft tok han med seg flere gode erfaringer. Årene i Innovation Support ga han kunnskap og kompetanse til å nå dit.
– Jeg lærte mye om struktur i arbeidshverdagen. Det er viktig å sette seg både mål og delmål med tanke på at det alltids er noen litt tyngre dager. Ingenting er på en måte tøft lenger når du har jobbet med møtebooking. Man lærer å speile kundens behov og å argumentere for ting. Også får man ofte svaret «nei», noe som man også lærer av, så det var mye positivt å ta med seg derfra, sier Istre.
Han føler også at han, med sin bakgrunn, hadde en påvirkning i sin nye jobb. Ikke alle som jobbet i Graphisoft fra før hadde vært innom salgsbransjen.
Istre understreker at han ikke hadde noe som helst erfaring med verken telefonsalg eller møtebooking fra før, og at ikke minst Helge Johnsen, som er sjef i Innovation Support, var viktig for hans utvikling. Han sier at han fikk god oppfølging, og at han anbefaler alle som ønsker å drive med salg å starte som møtebooker.
– Jobben min i Graphisoft gikk ut på å selge tegneverktøy og programvare til arkitekter og til byggebransjen. Jeg var den eneste som ikke hadde den tekniske bakgrunnen, men en salgsbakgrunn. Jeg føler at jeg har fått satt mitt preg med å få en struktur i salgsarbeidet, forteller han.
Beveget seg videre
Etter fem år som en del av salgsteamet i Graphisoft, kom en ny mulighet på bordet. Nå jobber Istre som digitaliseringsrådgiver for programvareselskapet Dalux.
Dalux ble grunnlagt i 2005, og jobber for å digitalisere bygg- og anleggsbransjen. Hovedkontoret deres er i København, og de har til sammen over 200 ansatte.
– Erfaringen min fra møtebooking kommer godt med i denne jobben også. Spesielt nå i startfasen, når jeg må skaffe mine egne prospects eller møter ved å ringe litt rundt og skape aktivitet.
Også her får Istre muligheten til å bidra med sine kunnskaper. Han er den første i hele selskapet som jobber med målrettet og oppsøkende B2B-salg.
– Stillingen min her er nyopprettet, og jeg jobber veldig likt som i min tidligere jobb, da primært med salg.