Vipps: – Vi har et utrolig dyktig salgsteam som hele tiden jobber for å finne på nye ting og gode løsninger for kundene våre
Vipps samarbeider med over 10.000 nettbutikker. Nå jobber salgsteamet for å ta en enda større del av kaken.
– Det siste året med pandemi har for vår del gitt utfordringer, men også enorme muligheter. Vipps har vært viktig for flere typer bedrifter for å kunne opprettholde driften sin. Siden mars i fjor har vi sett en enorm vekst, og vi har jobbet veldig hardt for å få på plass nye løsninger. Da har vi også måttet kommunisere enda mer mot bedriftene, slik at de skal forstå hvilke løsninger som passer best for deres behov, sier Hanne Kjærnes.
Hun er kommunikasjonssjef i Vipps. Tjenesten ble lansert i 2015, og har siden den gang blitt tatt i bruk av flere millioner nordmenn. Det å «vippse» er blitt en del av det norske vokabularet.
– Det som er veldig viktig er at brukerne våre er fremst i panna vår hver gang vi gjør noe nytt. Også er det veldig viktig at vennebetaling fortsatt spiller den viktige rollen i å bygge merkevaren vår fremover. Det er vi de eneste som tilbyr i Norge. Dette har gjort at folk har fått et nært forhold til oss. Men nå som vi tilbyr tjenester i alle betalingssituasjoner, vil de også bruke oss til andre ting, sier Kjærnes.
Ting har skjedd raskere under pandemien
Som for mange andre skapte koronaviruset usikkerhet for Vipps. Kjærnes er derimot ikke i tvil om at utviklingen deres er blitt fremskyndet.
– Slik som de fleste bedrifter i mars i fjor, var det også vanskelig for oss å forstå hvordan framtiden ville bli. Vi jobbet hardt med å tilpasse løsningene våre. Blant annet har klikk og hent-løsningene og kommunikasjonen blitt enda bedre og viktigere, forteller hun.
Kjærnes mener også at det finnes flere grunner for bedrifter til å velge Vipps utover at vi lever i en pandemi.
– Det er mest effektivt, og du når ut til nesten fire millioner nordmenn. Vi har også tilpassede løsninger for små og store bedrifter, og til flere bransjer gjennom gode partnerløsninger, for eksempel for restaurant- og serveringssteder. Vi har et utrolig dyktig salgsteam som hele tiden jobber for å finne på nye ting og gode løsninger for kundene våre, sier hun.
Og selv om navnet deres allerede er på alle nordmenns lepper, tror de at de kan nå høyere. Kommunikasjonssjefen mener spesielt at flere bedrifter vil få øynene opp for hvordan Vipps kan øke salget.
– Vi tror fortsatt at det er mulig å vokse i Norge. For oss handler det om å hele tiden bli en bedre partner for de vi allerede samarbeider med. De gir tydelige tilbakemeldinger på hva som bør bli bedre, og kommer med innspill. Slik kan vi også nå flere. Nå samarbeider vi med over 10 000 nettbutikker, og vi tror flere vil se behovet framover, sier Kjærnes.