Ringnes: – Det blir ingen historisk sommer
Pandemisomrene er over. Det merker norske bryggeri på ølsalget.
Kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, sier det er urealistisk å sammenligne årets salg med de to foregående somrene.
– De to forrige årene har vært spesielle. Nordmenn har feriert her hjemme, og svenskegrensen har vært stengt, så det merker vi en forskjell på i år, sier Bruusgaard til SALG24.
Samtidig er det full fart i utelivsbransjen som har vært stengt store deler av pandemien, og dette er naturligvis en viktig kanal for bryggeriet.
– Vi hadde i tillegg en eksepsjonelt fin sommer i fjor. Tre-fire uker med tropevarme er ikke noe vi kan regne med hvert år. Vi budsjetterer etter det vi anser som en «vanlig» norsk sommer.
NoLo-trenden
Nøyaktige salgstall for juli kan han foreløpig ikke si noe om.
Det han imidlertid kan fortelle er at Rignes har merket den pågående NoLo-trenden som handler om å drikke ingen alkohol (No), eller alkohol med lav alkoholprosent (Low).
– Det har skjedd mye på det alkoholfrie markedet de siste årene. For bare noen få år siden hadde vi bare to merker, Clausthaler og Munkholm, mens i dag har vi nesten like godt utvalg av alkoholfrie øltyper som vanlig øl.
Han tror hovedgrunnen er at det har blitt mer trendy blant den yngre befolkningen å drikke alkoholfritt.
– De fleste synes det smaker bedre enn brus, og i tillegg går det an å ta en alkoholfri pils i lunsjen.
Ringnes selger både vann, brus og øl. De to sistnevnte selger som regel alltid bra, mens vannet er mer væravhengig.
– Salget av vann kan doble seg fra en uke til en annen om temperaturen stiger. Vi har troen på at det kan bli en god sommer, men for å slå noen rekorder er vi avhengig av enda bedre sommervær, sier Bruusgaard avslutningsvis.
– Under fjoråret
Hansa hevder at salget går bra, men at det er vanskelig å si hva som er normalen etter flere år med pandemi.
– Salget i dagligvare ligger under fjoråret, men over nivået før pandemien. Det handler nok om at mange ferierer i Norge også i år, sier leder for kommunikasjon og bærekraft i Hansa, Stina Kildedal-Johannessen.
Hun forteller at utelivet hadde en god start på sommeren, godt hjulpet av ølsalget til eventer og festivaler. Likevel er det store utfordringer i bransjen.
– Som resten av bryggeri- og drikkevarebransjen opplever vi betydelig økte kostnader på råvarer, energi, transport og lange ledetider på innsatsfaktorer. Den positive effekten vi opplever på salget kompenserer ikke for kostnadsbildet knyttet til fremstilling og produksjon av våre produkter, sier Kildedal-Johannessen.