Lars Ove fikk være med pappa på jobb. Så ble han interessert i faget
Lars Ove Aarstad studerer markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania, og er entusiastisk med tanke på fremtiden.
Aarstad fanget opp interessen da han fikk være med sin far på jobb.
– Han jobbet med salg av verktøy ut mot bedriftsmarkedet i en del år, og jeg fikk være med på jobben hans flere ganger, for eksempel da jeg var syk og hjemme fra skolen. Det var vel der grunnlaget for min interesse ble lagt, sier Aarstad.
Han startet selv å jobbe i Obs Bygg-kjeden da han var 15 år gammel. Etter hvert mestret han mer og mer. På videregående gikk han elektrofag, men skjønte ganske fort at han ikke ville gå videre med det.
– Jeg fikk mer og mer ansvar på Obs, og jeg syntes at det å selge og tilfredsstille kundenes behov var spennende. Jo større summer det var snakk om, jo mer spennende ble det også. Det var dette som trigget meg til å søke på studiet på Høyskolen Kristiania, sier Aarstad.
– Mulig å være introvert
Aarstad er svært fornøyd med studievalget. Og selv om han ikke er den som gjør mest ut av seg, passer han godt inn.
– Klassene våre er små, og man får derfor et veldig bra miljø. Jeg er ikke den som setter meg lengst framme, men det er absolutt mulig å lykkes på studiet og i bransjen selv om man er litt introvert. Man jobber jo med å gå ut av komfortsonen, forteller han.
På studiet får de også god kontakt med lærerne sine. Aarstad synes spesielt at markedsføring er spennende.
– Jeg har beveget meg litt mer inn på dette med digital markedsføring, og da vi begynte med det ga det et nytt liv i mitt studieløp. Verktøy som Google Analytics og Facebook Blueprint er spennende å jobbe med, så det kribler litt etter å komme i gang med dette i praksis, sier han.
Drømmejobben
Etter endt studie er det mange veier som åpner seg. Aarstad er usikker på hva drømmejobben er, men han har noen tanker. For tiden jobber han i Posten.
– Jeg er en ganske målretta og resultatorientert type. I Posten får jeg også jobbe med tall og se hvor det finnes forbedringspotensialet. Det å få en score på hvor produktiv jeg er, trigger meg på mange måter, sier Aarstad.
Han legger ikke skjul på at det å jobbe med større prosjekter virker spennende.
– Jeg hadde ikke vært mye inne business til business da jeg startet på studiet, men jeg har oppdaget at det er veldig spennende. Der ligger de store avtalene. Når det gjelder drømmejobben så har jeg ikke landet helt, men det hadde også vært dritgøy å jobbe som markedssjef i Posten. Ellers er jo et selskap som Red Bull veldig spennende, blant annet fordi de jobber med mange profiler innenfor idrett, noe jeg interesserer meg for, forteller Aarstad.