Salgspraten
Malin (24): – Jeg håper det kommer flere kvinner
– Mange har nok fremdeles et bilde i hodet av forretningsmenn med koffert.
Malin Pedersen (24) studerer markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania.
24-åringen er opprinnelig fra Sande i Vestfold, men flyttet til Oslo for studiene. Nå er hun i gang med sin bacheloroppgave.
– Jeg er veldig fornøyd med studiet jeg går og opplegget på skolen. Jeg synes det er ekstra bra at lærerne våre har en fot innenfor næringslivet, slik at vi lærer mye som er relevant for senere arbeid, forteller hun.
Bacheloroppgaven hennes handler om risikofaktorer som merkevarer bør tenke over når de kontakter influencere. Pedersen har tidligere jobbet i klesbutikk.
– Da jeg jobbet i klesbutikken fikk jeg også litt erfaring med sosiale medier. I tillegg lærte jeg en del om tilnærmingen til kunder og forbrukeradferd, sier Pedersen.
Flere kvinner på vei inn
På studiet lærer de mest om salg fra business til business. Hun tror likevel at det er nyttig å ha med seg flere former for erfaring til senere.
– Business til business og business til kunde er jo forskjellig på den måten at en går frem på ulikt vis. Det ligger ulike strategier for markedsføring og salg bak hele prosessen, men jeg tror absolutt det er nyttig å kunne erfare begge deler, forteller Pedersen.
I framtiden ser hun for seg å jobbe med digital markedsføring.
– Jeg synes markedsføring er hakket mer spennende enn salg. De to er jo knyttet sammen med en ganske tydelig rød tråd, men en får brukt kreativiteten litt mer i markedsføring. Drømmejobben er vel å jobbe innenfor digital markedsføring, sier Pedersen.
Studiet og yrkesretningen tror hun passer for flere.
– Jeg tenker i utgangspunktet at alle som har en interesse for salg og det å snakke med mennesker kan passe til studiet. Også tror jeg det er en fordel å være litt utadvendt, sier hun.
I tillegg oppfatter Pedersen at flere kvinner er på vei inn i bransjen. På Høyskolen Kristiania er hun langt fra å være alene.
– Jeg håper det kommer flere kvinner i denne typen jobber. Jeg pratet nettopp med en venninne som er ferdig på studiet, og der hun jobber ønsker de flere kvinner. På studiet er vi også cirka halvparten kvinner og halvparten menn. Jeg vet ikke hvorfor denne utviklingen ikke har skjedd tidligere, men mange ser nok fremdeles for seg forretningsmenn med koffert når de tenker på salgs- og markedsføringsfolk, sier hun.