Professor mener selgere har et ufortjent dårlig rykte
– Transaksjoner som innebærer kjøp og salg er helt grunnleggende i moderne økonomi.
Professor Nils Høgevold underviser i markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania.
Under sitt innlegg på et seminar ved høyskolen, tar han til orde for sin mening om at selgere har et ufortjent dårlig rykte.
– Transaksjoner som innebærer kjøp og salg er helt grunnleggende i moderne økonomi. Da er det paradoksalt at selgere, som er den ene parten i disse transaksjonene, ikke har særlig høy status, sier professoren som arbeider ved Institutt for markedsføring, School of Communication, Leadership, and Marketing, i innlegget.
Høgevold mener imidlertid at han ser tendenser som tyder på at fordommene er på vei til å forsvinne blant de unge studentene, og at de uttrykker færre negative assosiasjoner med ordet «selger».
– Negativt fokus gjør at vi sjelden finner noen som har «selger» som profesjon på visittkortet sitt. Mange omskriver rollen og kaller den «key account manager», som egentlig er en selger som jobber mot de store, viktige kundene. Noen har også tittelen «salgssjef» selv om man ikke er sjef for noen, eller «kunderådgiver» selv om rådene handler om hva du som kunde skal kjøpe. Det de driver med er salg, slår professoren fast.