– Salgsledere blir glemt
Kåre Sele Korgedal mener det fraværende fokuset på salgsledere er et kjempeproblem.
Kåre Sele Krogedal er daglig leder og eier av Hubify People AS, og partner i rekrutteringsselskapet SalesJobs Rogaland.
Nå mener han det er på tide å vie salgsledere mer oppmerksomhet.
– Før var det haugevis med salgskurs, men de ble etterhvert latterliggjort fordi mange mente det var for dårlig kvalitet på innholdet, og lite effektivt. Resultatet av det, er at faglig input nå har blitt mangelvare – spesielt blant salgsleder, sier Krogedal til Salg24.
– Mellomlederne blir oversett
Han mener det er mye fokus på toppledelse og generelt salg – som forøvrig har fått stor konkurranse av markedsavdelingen – og hevder at salgslederen blir skvist i midten, til tross for at de er den viktigste personen i selskapet.
– Det har sneket seg inn en holdning om at vi ikke skal drive med salg lengre. At man ikke trenger selgere så lenge man har gode digitale markedsførere. Den holdningen kombinert med at det stadig blir flere daglige ledere fra kommersielle roller med samme fokus, gjør at mellomlederne blir oversett.
Krogedal mener det fraværende fokuset på salgsledere er et kjempeproblem.
– Det er salgslederen som har fokus på den kommersielle veksten i bedriften, og er dermed en særs viktig person i selskapet.
Forretningsfølelse og empati
Han anerkjenner at det finnes forskjellige type salgsledere, og at kvaliteten er varierende.
– Du har salgsorganisasjoner hvor salgslederen ikke har tid til å være leder, også har du motsatsen – de salgslederne som er veldig offensive og leder gjennom pisk og push. Det er absolutt ikke bra.
Han mener en god, operativ salgsledelse kjenner hverdagen til selgerne, men som også evner å distansere seg så pass at de klarer å være den lederen som tilfører gode råd, blir med i kundemøter, tilbyr en skulder å gråte på når det er vanskelig, og som hyller selgerne når det går bra.
– Er det sånn at mange ledere mangler erfaring fordi de rykker direkte opp fra salgsstillinger?
– Ja. Mange selgere ønsker seg et steg videre, og da lokker selskapet med andre stillinger for å beholde selgeren i bedriften.
– Du som driver med rekruttering. Hva ser du etter når du ansetter salgsledere?
– Jeg ser først og fremst etter en kandidat som møter det behovet bedriften jeg ansetter for, er på jakt etter. Kandidaten må speile den bedriften jeg representerer. Men jeg kan nevne to ting jeg alltid ser etter hos en leder, og det er forretningsforståelse kombinert med empati. Det mener jeg er de grunnleggende egenskapene man bør ha for å lykkes som salgsleder.