LinkedIn: – Emosjonelle virkemidler bygger den beste merkevaren
Key Account Manager, Johan Eriksson, deler sine tre beste tips til hvordan lykkes med B2B- annonsering.
(THE HUB, OSLO): – Ledende bedrifter som bygger merkevare outperformer. Både topplinjen og bunnlinjen er ekstra høye hos bedrifter som lykkes med dette. Det er enklere å selge om man er et godt kjent brand, og det blir i tillegg mindre prissensitivitet.
Det sier Johan Eriksson LinkedIn Marketing Solutions. På Social Media Days kommer han med sine beste tips til de som driver med B2B-annonsering.
Blant annet snakker han om 95/5-regelen, som viser at 95 prosent av markedet ikke er på markedet for å gjøre en handel i nær framtid.
– Men når dagen kommer, og de skal gjøre business – og du er Toro, så blir du også det naturlige førstevalget, sier han.
Han kom og med sine tre beste tips til annonsører.
Tips nummer en er altså merkevarebygging.
Tips nummer to er å unngå mikro-targeting.
– Du skal ikke segmentere deg i hjel, men bruke data til å hjelpe deg med å nå gode og relevante målgrupper. Men ikke for små. Hva er det som gjør at store bedrifter fortsetter å vokse, spør han.
Svaret mener han er at reklametrykket må være høyere enn deres markedsandel over tid.
Da vil selskapet vokse. Er det motsatt, vil man etterhvert tape terreng, hevder han.
Eriksson beskriver kjøpsprosessen med ett ord – kompleks. Den kan ta lang tid. Alt fra måneder til år. Den involverer også mange flere beslutningstakere enn før.
– Dersom en økonomisjef skal kjøpe inn et nytt system, skal det gjerne godkjennes av en controller eller ti som skal komme med sine preferanser og krav. Det skal garantert innom IT-avdelingen, og kanskje det eksterne regnskapsbyrået. Store avgjørelser skal helt opp til toppen, og derfor er det viktig at man går bredere ut i annonseringen innenfor B2B, sier han.
Sist men ikke minst oppfordrer han til å bruke emosjonelle aspekter i annonsene.
– Vis følelser, og snakk til mennesker som mennesker. Emosjonelle virkemidler bygger den beste merkevaren. Er det så lett, lurer dere kanskje på nå. Kanskje dere bare tror at jeg er hjernevasket her jeg står med alle mine forskningsrapporter, og tenker at det fungerer annerledes i virkeligheten.
Han henviser til markedssjefer som presser deg hardt for å nå resultatene som er satt, men mener det er viktig å huske på at innenfor B2B er det få korte prosesser, og at det er viktig å tenke langsiktig.
Kort oppsummert. Bygg merkevare, gå bredere ut, og bruk følelser.