Jørgen tok idrettsmentaliteten med seg inn i jobben: – Jeg ser litt på det som en konkurranse
Jørgen Kåshagen hadde et stort friidrettstalent. Det har også kommet til nytte i karrieren som selger.
– Det var litt tilfeldig at jeg startet med salg. Jeg flyttet til Oslo for å satse på toppidrett, og måtte ha en jobb ved siden av det. Salg er jo også veldig konkurransedrevet, og i mange tilfeller skaper du din egen lønn. En blir betalt ut fra prestasjonsevnen, og det syntes jeg var spennende. Akkurat slik som i idretten måtte jeg tro på meg selv, og jeg mente at jeg kunne bli best, forteller Kåshagen.
Han var 18 år da han fikk sitt første møte med salgsbransjen. Fra selger jobbet han seg opp til salgsleder, og senest var han partner i Instacall AS. Der var Kåshagen med på å bygge opp selskapet fra å være kun tre ansatte, til å bli over 60 medarbeidere. Så solgte han seg ut, og startet med sitt eget prosjekt: Best på Salg AS.
– Jeg syntes det å ha ansvar var spennende. Instacall omsatte for over titalls av millioner, men jeg hadde lyst til å styre en bedrift og bruke all energien min på det, sier han.
Kåshagen og Best på Salg har også hatt stor fremgang på kort tid. Selv mener han at det meste handler om innsatsen de legger inn for å lykkes.
– Det vi driver mest med er salg av mobilabonnement. Jeg ser på jobben som en utfordring som pågår 24 timer i døgnet. Det er én av grunnene til at jeg selv mener jeg er en av de beste selgerne i Norge. Jeg har alltid slått rekorder, det er noe jeg er blitt vant med. Fra idretten er jeg vant med å sette meg mål, og det blir som i en konkurransesetting. Når jeg ikke er på jobb blir det litt som å drive med restitusjon, forteller han.
Stolt av jobben
Best på Salg er et ungt selskap som består av unge og engasjerte selgere. Kåshagen mener mange har et skjevt inntrykk av yrket, og er ikke redd for å fortelle folk rundt seg hva han driver med.
– Gjennom mine resultater som selger har jeg opparbeidet meg en status i bransjen, noe som har kompensert for min unge alder. Jeg har alltid vært opptatt av å fortelle med stolthet hva jeg gjør til daglig. Jeg er stolt over å hjelpe kundene med å forbedre mobilløsningene deres, og jeg respekterer de som ikke vil snakke med meg, sier Kåshagen.
Han fremhever at en selger ikke er ute etter å lyve for kundene sine. Når han tar opp røret, representerer han seg selv og sitt eget selskap.
– Når folk lurer på hva jeg jobber med, er jeg nøye med å alltid si at jeg er telefonselger. Jeg trenger ikke si at jeg er daglig leder eller CEO. Vi må jo selge produkter som vi selv har tro på fra leverandører vi stoler på. Det er mitt eget navn og renommé jeg bruker når jeg ringer og sender mailer til folk, sier Kåshagen.
Likevel vet han også at det finnes aktører som drar ned bransjens rykte.
– Det er dessverre mange useriøse i bransjen også. Vi ønsker å være en motpol til det, og være en seriøs aktør. Det er helt avgjørende for oss å både være det og bli oppfattet slik, slår han fast.
Gir muligheter for yngre selgere
Best på Salg startet opp i slutten av 2019. Kåshagen synes det er givende å kunne hjelpe nye og ambisiøse mennesker inn i salgsbransjen.
– Det er veldig spennende og gøy å være et så ungt selskap, som i tillegg har et så ungdommelig miljø innad. Mange har også sitt første møte med jobblivet generelt hos oss, og det er kult å hjelpe folk ut i arbeidslivet. Når vi i ledelsen også er så unge, får vi en helt annen type kontakt med våre medarbeidere. Jeg tror dette er noe av grunnen til at vi har minimalt med frafall og lite gjennomtrekk blant de ansatte, forteller han.
Framover er Kåshagen positivt innstilt. Best på Salg har ambisjoner om å fortsette å vokse, og de vil fortsette å satse på unge salgstalenter.
– Vi vil gjerne bidra til å skape en bransje der unge mennesker kan lykkes. Her har vi gode muligheter til det, mener jeg. Dette yrket er innovativt og nytt på mange måter, og jeg tror det er noe som tiltrekker seg unge folk som søker et spennende arbeidsliv, avslutter Kåshagen.
Her er hans beste tips til nye og kommende selgere:
- Mitt beste tips handler om hva du faktisk selger. Velg et produkt som du kan selge med stolthet. Dette gjelder også med tanke på hvilke aktører man velger å samarbeide med og selge for. Ikke selg hva som helst.
- Som selger må man ha det moralske kompasset intakt, men likevel tørre å gå litt ut av komfortsonen. Se på samtalen med kunden som en lek.
- Ta med kunden på en liten reise, og underhold kunden. Vær spennende i måten du snakker på og varier toneleiet.