Knut sverger til å leie inn deltidsansatt markedssjef
– Med en deltidsansatt markedssjef, sitter du igjen med penger til overs, som du kan putte inn i flere operative ressurser.
Medgründer og CEO i Techweb, Knut Pedersen, mener mange bedrifter blir for topptunge.
– De har gjerne de strategiske hodene, men mangler hendene som skal sette strategien ut i livet, sier Pedersen til Salg24.
Han hevder at løsningen for bedrifter som er i startfasen eller som står overfor en scale up – er å ansette en Fractional CMO.
Fenomenet har vært vanligst på andre siden av dammen, men ifølge gründeren er trenden i ferd med å få fotfeste også her til lands.
– Konseptet er at mange bedrifter i oppstartsfasen eller som skalerer opp, hverken har tiden, midlene eller kompetansen som trengs for å ansette en egen CMO på fulltid, i tillegg til et eget team rundt. En Fractional CMO, innebærer derfor at man ansetter en markedssjef på deltid, forklarer han.
– Havner i glemmeboken
Pedersen peker på at salgsapparatet i en bedrift ofte får ganske mye høyere budsjett enn markedsavdelingen. Mens salgsavdelingen kan vise til konkrete resultater, mener han markedsavdelingen kan oppleves som mer abstrakt, og derfor noen ganger kan havne litt i glemmeboken.
– Vi ser at en feil mange selskaper gjør i vekstfasen, er at de ansetter en CMO med ansvar for marked. Én person som ender opp med å bli slaven til selgerne, og lage salgsmateriale, bannere og planlegge fysiske eventer i stede for å jobbe på den måten en markedssjef burde jobbe på.
– Hvilken måte er det en markedssjef burde jobbe på?
– Vi i Techweb jobber mot teknologiselskaper, og da er de digitale kanalene viktigst. For å lykkes med digital markedsføring og vekst, trengs det mer enn en person, og det er dyrt. Nettopp derfor kan det være smart å ha fagpersoner som tar seg av de operasjonelle oppgavene, og en CMO på deltid som holder oversikten og har et utelukkende strategisk fokus, svarer han.
– Penger til overs
Han mener det er flere fordeler ved å leie inn en deltidsansatt markedssjef. En av de er at du slipper å stå til ansvar for en feilansettelse som koster selskapet dyrt, og at du minimerer denne risikoen når du leier inn en person, fremfor å ansette en.
– Det å ansette en CMO er et stort steg for mange bedrifter, fordi det koster en god del penger. Og det verste som kan skje er at du da blir sittende igjen med en markedssjef som ikke får tid til å sette tankene og ideene sine ut i livet. Med en deltidsansatt markedssjef derimot, sitter du igjen med penger til overs, som du kan putte inn i flere operative ressurser.