Torstein begynte som selger som 16-åring. Nå er han salgsdirektør for et selskap med marked i syv land
Da Torstein Grundt begynte i Sector Alarm fantes de bare i Norge og Sverige. Han mener det å jobbe med salg av sikkerhetssystemer gir et personlig utbytte, også for den som selger
– Våre systemer vekker opp og hjelper folk hver eneste uke. Vi tilbyr noe som beskytter folk og redder liv, noe som også påvirker disse personenes familier og omgangskrets. Det er en helt reell verdi i det vi tilbyr, sier Grundt.
Han jobber som salgsdirektør i Sector Alarm. Grundt har lang erfaring fra salgsbransjen, men sier jobben han har nå er ekstra givende.
– Jeg har jobbet med ganske mange ulike produkter tidligere, for eksempel med salg av strøm og internett. Det er viktig at en står hundre prosent inne for produktet en selger, og det gjør jeg absolutt nå. Vi selger noe som alle kan ha behov for. Brann og innbrudd kan ramme oss alle. Det gir en ekstra motivasjon til å gjennomføre samtalen med kunden og komme med løsninger, forteller han.
Vært med på reisen
Grundt fikk sin første salgsjobb som telefonselger da han var 16 år gammel. Etter videregående fulgte et opphold i marinen, før veien gikk videre til studier på BI. Ved siden av skolen fikk han jobb i Hafslund, og begynte med å selge alarmer.
– Jeg tok studiene på kveldstid og jobbet på dagtid. Etter hvert ble jeg også salgsleder, som var en kjempegod erfaring å ha med seg videre. I 2013 begynte jeg som regional salgssjef for Sector Alarm, og har siden jobbet i selskapet, sier Grundt.
På denne tiden opererte Sector Alarm bare i Norge og Sverige. Nå finnes de i syv land. De siste årene har de vokst spesielt mye i det sørlige Europa, i land som Spania og Italia.
– Jeg trives veldig godt med å jobbe her. Vi har nå godt over 2 500 ansatte, et tall som øker for hver måned. Vi er også Europas nest største innenfor vår bransje, forteller Grundt.
Leverer trygghet
I Norge er de om lag 500 ansatte, hvor de fleste jobber med salg. Grundt fremhever kunnskap om produktene som svært viktig for deres ansatte. Normalt driver de både med telefonsalg og feltsalg.
– Det viktigste som nye medarbeidere hos oss lærer, er selvfølgelig hva vi driver med og hvordan de forskjellige produktene fungerer. Det er helt essensielt for å kunne gi kundene gode opplevelser og løsninger. Hvordan de skal opptre er også noe vi legger vekt på, både over telefon og på døren til folk, sier han.
– Det er jo kundeforholdet vi lever for. Er du kunde hos oss, så skal vi sikre at du har en topp moderne alarm, som også er tilknyttet en døgnbemannet alarmstasjon, sier Grundt.
Etter mange år har Sector Alarm opparbeidet god kjennskap til det norske markedet. Forholdet til kundene blir bedre av at de også er fysisk til stede og hjelper til med sikkerhetssystemene.
– Med et «gjør det selv»-produkt er du ikke like sikker som når vi kommer og installerer systemene for deg. Det er en ekstra trygghet i det også, avslutter Grundt.