Disse verdiene legger de til grunn for å lykkes med møtebooking
Venezu og Stein Dale har utviklet egne måter å jobbe med møtebooking og kampanjer på.
Dale er utdannet siviløkonom og snakker fem ulike språk. Han var med på å starte Venezu for snart 20 år siden. Han beskriver selskapet som en slags blanding mellom et markedsføringsbyrå og et callsenter.
– Vi så en nisje i markedet. De klassiske markedsføringsbyråene bruker ofte for mye tid på Hubspot og Google. Vi jobber med det meste fra callsenter til marketing for hire. Jeg tror vi har sett noe som andre ikke ser fordi vi opprinnelig kommer fra salgssiden. Jeg er ikke i tvil om at det har gitt oss en annen inngang. Det er ikke så vanskelig å finne gode markedsførere, men det er vanskelig å finne gode selgere. Hele det fagfeltet mener jeg er nedvurdert, sier Dale.
Han har tydelige meninger om hva som fungerer og ikke fungerer i bransjen. Hos Venezu har de lagt ekstra stor innsats i å finne og utvikle mennesker med interesse og talent for faget.
– Jeg tror at de dårlige selgerne ofte samles på plasser der de egentlig bare skal komme seg gjennom, og da ofte i selskap som driver med B to C-salg. Jeg synes ikke nødvendigvis at disse selskapene er useriøse, men de har en helt annen arbeidsteknikk enn vi som jobber med salg fra business til business. Hos oss prøver vi først med en markedsundersøkelse, og følger deretter opp med møtebooking. Slik blir det en mye mer langsiktig prosess, forteller Dale.
De vil også ha inn de unge talentene. Dale mener det finnes flere gode utdanningsløp innenfor markedsføring og salg, men at opplæringen kunne tilpasset seg litt mer til hva bransjen faktisk trenger.
– De siste ti årene har vi ønsket å være blant de som rekrutterer til salg- og markedsføringsbransjen. Vi har sett at de som sliter litt med å få jobb, blir motivert når de får komme hit. Her lærer de grunnmuren av både salg og markedsføring, og vi ser at noen mangler en god del viktig kompetanse. Vi har for eksempel intervjuet mange med HR-utdanning fra Høyskolen Kristiania som tror de skal rett inn i en HR-avdeling. Eller folk som har studert markedsføring som gjerne vil ha en lederrolle med én gang. Noen må avvennes det synet litt, forteller Dale.
– Et eget fag
Venezus metoder for møtebooking har også utviklet seg med tiden. Fra forberedelser før kampanjer, arbeidet underveis og til etterarbeidet der veien videre for deres samarbeidspartnere kartlegges.
– Møtebooking er et eget fag. Jeg har jobbet som salgssjef, produktsjef, aksjemegler og daglig leder. Min erfaring er at man ikke kommer til torgs hvis man ikke klarer å booke møter, sier Dale.
Dale sier bransjen har tatt store steg, men at det fremdeles finnes en del uredelig virksomhet innenfor møtebooking. Det er spesielt to verdier som ligger til grunn for Venezus metodologi:
– For det første er det viktig med ærlighet. Vi går ikke ut og lyver om at vi har 80 eller 90 prosent hitrate på vår møtebooking, slik som enkelte andre. At det har fått stå i media uimotsagt er til å le av. Når du driver med dette, får du haugevis med bom. Og dette går også utover kundene som du skal skape verdi for. Du overlever ikke i 20 år slik som oss hvis du ikke er dønn ærlig, forteller Dale.
– Det andre er langsiktighet. Det er veldig lett å starte med møtebooking, men det er kun de seriøse som overlever lenge. Jeg vil oppfordre bedrifter og selskaper til å bruke noen som har drevet med det i en del år. Det finnes for eksempel mange møtebooking-selskaper som lønner sine ansatte med ren provisjon, noe jeg mener er uetisk. Selvfølgelig må du ha noe å strekke deg til, det er ikke til å diskutere. Men en grunnlønn gjør at du får seriøse ansatte med en langsiktig tankegang, avslutter han.