Øyvind solgte bedriftsreiser for 15 millioner kroner – så kom korona
Da Øyvind Sæthre startet reisebyrået Travelmate solgte han for en million kroner første uken.
Da Øyvind Sæthre skulle bestille seg en tur til Afrika i 2008, opplevde han dårlig kundeservice. Dermed startet han sitt eget byrå – Travelmate.
– Jeg hadde jobbet noen år i reisebyrå, og mente jeg kunne gjøre det bedre selv. Det startet som et kjøkkenbord-prosjekt, hvor jeg booket firmaturer for bedriften til en kompis, men etter hvert begynte ryktene å gå, forteller Sæthre til SALG24.
I 2018 bestemte han seg for å satse alt på Travelmate, og har drevet det på heltid siden.
– I og med at jeg startet en konkurrent til noe jeg hadde drevet med, var det viktig for meg å være lojal. Jeg ringte ikke gamle kunder første dagen, men satt meg selv i en selvpålagt karantene i et halvt år. Likevel tok de kontakt med meg, og i løpet av den første uken solgte jeg reiser for en million kroner.
Kompis-relasjoner
Det stoppet ikke der. Kundene fortsatte å renne inn, og han posisjonerte seg etter hvert som et reisebyrå for skoler og folkehøyskoler.
– Når man kommer i kontakt med en lærer et sted, er det plutselig flere som blir interessert. Noen lærere bytter skole og holder kontakten – og på den måten vokser det.
I 2019 omsatte han for hele 15 millioner kroner, alene.
Sæthre hadde doblet budsjettet for 2020, og ansatt en kollega da pandemien rammet verden samme året.
Reiselivsgründeren som kaller seg en evig optimist, siterer Winston Churchill; never waist a good crisis.
– Jeg ser ikke på meg selv som en selger, men en som bygger kunderelasjoner som ligner mer på kompis-relasjoner. Jeg er ikke han som skal «makse» salget eller overselge – jeg selger det folk trenger.
– Tillit da det smalt
En av de viktigste verdiene i Travelmate er at kunden skal føle seg trygg. Derfor reiser Sæthre selv rundt i verden og besøker forskjellige destinasjoner for å knytte kontakter. Forrige helgen bikket han 82 besøkte land.
– Har du selv vært på stedene, får du verdifulle kontakter og blir kjent med mennesker som jobber der. Det gjør at jeg også kan levere et bedre produkt til mine kunder. De fleste som har bestilt reiser gjennom Travelmate, har blitt venner på Facebook som jeg har en hyggelig relasjon til.
Sæthre forteller at alle studentene vi kunne lese om som var i Sør-Afrika da pandemien inntraff, var hans kunder.
– Det var en stressende situasjon, men det løste seg rakst fordi vi hadde gode kontakter. Samtidig var det verdifullt å kjenne kundene – det gjorde at vi hadde tillit, også da det smalt. Det er fint å kjenne at man står sammen med kundene gjennom krisene. Flere tar kontakt og sier det er leit at bransjen sliter om dagen. Det betyr at de bryr seg, og ikke ser på meg som en slu selger som skal lure noen. Er man det – blir man avslørt.
Sæthre poengterer at folkehøyskole-markedet er kjempeviktig for reiseselskapet. De reiser mye og langt.
– Omikron stikker kjepper i hjulene, og det har vært et år med mindre turer. Men situasjonen for oss går ikke fra topp til bunn. Vi får en myk landing. Jeg ansatte en ny person for et par dager siden, og er lite bekymret. Vi har penger på bok til å overleve, og lave faste utgifter da selskapet er eid av meg og min kone, og vi har to ansatte utenom. Krisepakkene har også bidratt til å dekke en del av tapet.
– Lokale partnere verden over
Den optimistiske gründeren tror på at det å være en ærlig leverandør som folk stoler på, er nøkkelen til videre suksess.
– Gjør vi en tabbe, er det bare å innrømme det og slette fakturaen. Vi stiller sterkt ved at vi har besøkt over hundre land selv, og har lokale og dyktige partnere over hele verden. Mange bedrifter er små, og kan oppleve at de drukner i et stort business-reisebyrå, så vi sikter oss inn mot små og mellomstore bedrifter.
Sæthre innrømmer at han er en fly-nerd, og at han er i overkant bevisst på hva som er god komfort både hva gjelder flyseter og reiseruter.
– Jeg kan bruke lang tid på å finne det beste alternativet til kundene mine. Vi heter Travelmate fordi vi skal være en reisekompis som sørger for at du får det du betaler for.