Pandemien tvang First Engineers inn i salgsbransjen – nå har de store ambisjoner for 2022
At flere kunder måtte spare på midlene under pandemien, tvang rekrutteringsselskapet til å tenke nytt.
Marius Tungesvik fikk jobb som hodejeger i rekrutteringsselskapet First Engineers AS i 2020. Da pandemien kom noen måneder senere, bestemte de seg for å bygge opp et eget salgsapparat.
– Tidligere har vi fått kunder nesten utelukkende gjennom referanser og stort nettverk. Mye kom gratis, og vi hadde ikke behov for et salgsteam. Men da pandemien kom, ble vi tvunget til å tenke nytt, forteller Tungesvik til SALG24.
I dag er han Sales Manager i selskapet, med ansvar for å videreutvikle hvordan de jobber med salg, optimalisere interne prosesser, håndtere innkommende forespørsler, samt drive med nysalg både i Norge og internasjonalt.
– Økt etterspørsel
Selskapet tilbyr i hovedsak to ulike rekrutteringstjenester. Det ene er prosjektbasert rekruttering, hvor de bistår selskaper med å ansatte nye talenter gjennom enkeltrekrutteringer. Det andre er «Embedded Recruitment».
– De siste tre årene har vi sett økt etterspørsel etter sistnevnte tjeneste. Da sender vi ut et leveranseteam, gjerne på flere konsulenter, som jobber i «kundens drakt», og som fungerer som en forlengelse av deres HR- og rekrutteringsteam.
Tungesvik mener denne tjenesten bidrar til at First Engineers bygger et enda sterkere og mer langsiktig forhold til sine kunder.
– På den måten samarbeider vi tett med kundene våre, og fungerer som en strategisk partner.
Rekrutteringsbyrået har siden 2017 gått fra fire til 115 ansatte, og vokser stadig. Men i selskapet er det kun Tungesvik og CCO Jørgen Iversen, som hovedsakelig jobber med salg.
– Per i dag er det kun oss to som jobber med salg på fulltid, men med god støtte fra markedsavdelingen vår. Videre er planen å skalere opp salgsteamet internasjonalt i ulike markeder, mens det i Norge primært vil være oss to, forteller han.
Vil doble veksten
First Engineers jobber med selskaper i blant annet Norden og Europa. I framtiden ønsker de å nå ut til enda flere bedrifter, som enten utvikler egne produkter og/eller teknologi – eller som tilbyr ulike spennende tjenester, gjerne knyttet til teknologi.
– Det er moro å nå ut til selskaper som ønsker å vokse, slik at vi kan vokse sammen. Vi jager ikke kunder bare for å ha kunder, men er opptatt av å dyrke langvarige kundeforhold. Dette gjør vi ved å jobbe tett sammen over tid.
Det siste året har rekrutteringsbyrået merket en enorm oppsving i antall henvendelser, og mye tyder på at de selskapene som måtte trykke på pauseknappen under pandemien, nå har begynt å satse igjen.
– Etterspørselen har vært høy det siste året, og jeg opplever at flere bedrifter innser at det både er utfordrende og tidkrevende å drive med rekruttering selv.
Det skal ikke stå på ambisjonene for året som nettopp har startet.
– Målet for 2022, er å doble veksten, fortsette den internasjonale satsingen, samt etablere et salgsapparat i utlandet, sier Tungesvik.