Iselin gjorde nettverksbyggingen til en jobb: lever av å være en B2B kompetanse-matchmaker
Iselin Ogre er en slags Kirsten giftekniv for bedrifter som trenger midlertidig kompetanse. Hun har gjort karriere på sin kjærlighet for nettverksbygging.
– Gjennom hele karrieren min har jeg hatt fokus på nettverksbygging. Det er utrolig givende og morsomt å jobbe med relasjoner, sier Iselin Ogre til SALG24.
Som salgssjef i hotellbransjen elsket Ogre å møte nye folk. Når hun bestemte seg for å starte opp for seg selv valgte hun å bruke nettverksbyggingen som utgangspunkt for bedriften.
Resultatet ble å etablere Skillsbox i 2019, som Ogre beskriver som et salgs- og prosjektselskap. Der fungerer hun som en matchmaker for bedrifter som er på leting etter midlertidig kompetanse. Skillsbox ble for øvrig et AS i 2021.
– Selskaper kommer til oss når de mangler en ressurs internt, så er det vår oppgave å koble sammen den riktige kompetansen med bedriften. Salgssjefene henter inn prosjekter og oppdrag som kommer som konsekvens av arbeidet deres, og kobler deretter på rett ressurs som vi henter i vårt nettverk. Vi blir en bidragsyter som kan hjelpe til med flere prosjekter i selskapet hvis det er ønskelig.
Og det er nettopp Ogres nettverk som brukes når hun skal finne riktig person til jobben. Det er her matchmakingen kommer inn i bildet.
Matchmaker
I søken etter aktuelle kandidater er LinkedIn en populær plattform for Ogre, og det er hovedsakelig det hun bruker i arbeidet sitt.
– Først prøver jeg å se om det er noen jeg har samarbeidet med selv som passer til oppgaven. Hvis ikke, så finner jeg noen som er kvalitetssikret av nettverket mitt. Bedriftene er som regel tydelig på hva de forventer, så plukker jeg deretter, sier hun og legger til:
– Men det er viktig at det er gode prosjekter som man ser muligheter for. Alle potensielle kunder er ikke nødvendigvis våre kunder. Det må være kunder som har et produkt vi tror på. Vi skal kjenne og føle produktet eller tjenesten i ryggmargen, det er da vi gjør en god jobb og ser mulighetene selskapet har.
– Føler at vi bidrar med noe større enn oss selv
Uten å nevne noen tall, så sier Ogre at forretningen har gått over forventning. Selv om oppstartstidspunktet var litt uheldig.
– Det gikk veldig bra, så kom mars 2020. Det er alltid tøft å starte opp et eget selskap, men det har naturligvis vært ekstra utfordringer med pandemien. Men selv om det var en krevende periode gikk det over all forventning, og det gjelder å finne mulighetene i en krise.
Etter noen fartshumper i starten så gikk det gradvis å gå bedre og bedre. Det siste året beskriver Ogre som «fantastisk».
– Vi har hatt mange spennende kunder som vi har samarbeidet med. Vi har fått jobbe mye med bærekraft, og har hatt kunder som Corporate Good og King Coffee. Det føles veldig givende å samarbeide med kunder der vi føler at vi bidrar med noe større enn oss selv.