(F.v.) CTO Brage Risborg, CEO Richard Paulsen, COO Kaja Kojan, og marketing manager May Elin Ukkestad.

Mittanbud for B2B-selgere – Yesboss har tidoblet antall oppdrag siden august

Siden sommeren har jobbplattformen Yesboss vokst i stor fart. Gründer Richard Paulsen mener at avgjørelsen om å fokusere på selgere er grunnen.

Publisert

– Det er mange markedsplasser der ute, men det er ingen andre enn oss i Norge som har peilet seg inn på selgerne, sier Yesboss-gründer, Richard Paulsen, til SALG24.

Han og Yesboss-laget har utviklet en plattform som tar inspirasjon fra markedsplasser som Mittanbud.no og Fiver, men sikter seg i stor grad mot B2B-selgere.

Konseptet Yesboss startet med et bredere spenn av yrkesgrupper når de gjorde sin «soft launch» etter julen 2021, men valgte å snevre det inn mot B2B-selgere når de nærmet seg det Paulsen kaller den reelle oppstarten i august 2022.

– Basert på data og erfaring gikk vi for salg, og det var etter vi byttet fokuset til salg at jeg føler vi knakk koden.

Økt salgspress i bedrifter

Paulsen sier at Yesboss har fått mer oppmerksomhet etter å ha satset på selgere, og siden august har de tidoblet antallet oppdrag som det jobbes aktivt med.

– Vi har gått fra rundt fem til femti oppdrag på kort tid.

Paulsen tror at nedgangstider i markedet har noe av skylda for deres vekst.

– Alle har fått press på å selge mer for å få bedriften til å nå grønne tall, så jeg tror selskaper er mer villig til å prøve noe nytt og ta nye tiltak for å øke salget.

En annen grunn han nevner er at han mener det er mindre risiko involvert for bedriftene å hyre inn noen på oppdrag enn å ansette.

– Det koster mye penger å ansette selgere som det kanskje viser seg at man må gi sparken etter seks måneder.

– Hva hvis oppdragsgiver ikke er fornøyd med selgeren?

– De kjøper en tjeneste av oss, så da er det vi som har ansvaret for å rydde opp.

Selv om hvem som helst kan registrere seg hos Yesboss, så har de en form for kvalitetssikring. Ifølge Paulsen så tar de telefonintervju med de som registrerer seg og går gjennom LinkedIn-profilene deres for å kartlegge erfaringen deres.

– Når det er sagt så ønsker vi at alle får en sjanse og du kan jobbe anonymt. Så hvis du er for eksempel pensjonist eller har et uvanlig navn så trenger du ikke bekymre deg for diskriminering på grunn av det.

Videre utvikling

Etter å ha vært ute på markedet en liten stund og samlet inn tilbakemeldinger fra kunder har Yesboss nå startet arbeidet med å gi ut en versjon to av plattformen deres.

– Vi er foreløpig i workshop-fasen, men har mange planer for å forbedre plattformen. Det vil bli enklere nå som vi har fått litt feedback fra kunder, og jeg tror vi kommer til å vokse enda mer når vi får utviklet plattformen videre.

Selv om Yesboss i dag kun består av fem stykker i Norge, så har de ambisjoner om å strekke seg ut til Europa.

– På sikt ønsker vi å lage et paneuropeisk produkt, hvor du kan legge inn en annonse og få tilbud fra selgere i 15 forskjellige land i Europa. Jeg føler vi bare pirker på overflaten nå.

Powered by Labrador CMS