Anne-Marit Mansika Hellegaard jobber som seniorselger mot bedriftsmarkedet i Phonero.

Anne-Marit ble oppgradert til seniorselger på rekordtid

– Jeg opplever en enorm tillit fra selskapet.

Publisert

Anne-Marit Mansika Hellegaard startet salgskarrieren hos Gullfunn Juvelen for syv år siden.

– Jeg fant fort ut at jeg likte å jobbe med salg. Den mentaliteten som kreves og konkurranseinstinktet. Det henger kanskje sammen med at jeg tidligere har drevet med sport. I tillegg skaper man relasjoner og får muligheten til å påvirke på en god måte, og det føles veldig bra, sier Hellegaard til Salg24.

Etter to år som bestselger hos gullsmeden, pakket hun sekken og bestilte seg en enveisbillett til Bangkok. Da et år med surfing i Lombok gikk mot slutten, ble hun oppringt av et rekrutteringsbyrå.

Etter en intervjurunde på Teams, hadde Hellegaard allerede fått jobb før hun landet på flyplassen i Norge.

1.november i fjor, begynte hun som selger i Phonero.

Phonero selger teletjenester til bedriftsmarkedet.

– Jeg hadde spart opp mye krutt mens jeg var på tur. Jeg var veldig klar for å bruke kapasiteten min igjen, og gjør noe som ville gi meg et mentalt løft. Jeg visste også at med de bonusordningene vi har her, var det mulig å tjene gode penger.

Verdifullt nettverk

Hellegaard forteller at hun hadde skrevet et brev til seg selv før hun dro på tur. I brevet hadde hun laget en tiårs-plan hvor målet er at hun til slutt skal starte opp noe eget.

Men først ville hun ha en jobb hvor hun kunne gi jernet, og slippe å tenke på egen administrasjon.

– Hvis man skal være gründer er det mye man må ofre, som man slipper når man er ansatt. Jeg har ikke vært i en posisjon hvor jeg bare har kunnet gi alt, uten begrensninger, men det er jeg nå. Nå kan jeg bare kjøre på og høste fruktene – og det føles utrolig befriende.

Hun trives godt med å jobbe mot bedriftsmarkedet, og mener det er et annet nivå av profesjonalitet enn når man jobber B2C.

– Businessmarkedet i Norge er jo ikke så veldig stort, så man knytter ekstremt mange kontakter. Jeg har til enhver tid rundt 150 prospekter i min pipeline, og disse fornyes med jevne mellomrom – det gir et verdifullt nettverk.

De fleste som er ansatt i Phonero jobber i team, men Hellegaard gjør jobben alene.

– Jeg liker best å kjøre mitt eget løp, og det har jeg vært så heldig å få lov til. Jeg tror de har sett at jeg er selvgående, og at det går fint, sier hun.

I løpet av de fire-fem første måneden etter hun startet, ble hun oppgradert til seniorselger, noe som vanligvis tar minst et år.

– Jeg opplever en enorm tillit fra selskapet. Da jeg begynte var det en av de assisterende regionssjefene i Oslo, som tok meg under vingene. Han var mentaltrener, og sa han hadde litt ekstra tro på meg. Så han tilbudte meg private timer i et par måneder, og det var verdifullt.

Ved hjelp av mentaltreneren, ble Hellegaard mer bevisst på sin egen tidsbruk, egne holdninger, og hva som skal til for å lykkes.

– Ja, så hva skal til for å lykkes?

– Det å drive med salg er et mentalt spill. En god dag starter dagen i forveien. Man må legge seg tidlig, og ta gode valg. Alle gode vaner man har i livet spiller inn på hverandre. Så jeg prøver å være disiplinert. De dagene jeg ikke er motivert, er det disiplinen som redder meg.

– Unaturlig for oss nordmenn

Hun legger til at det å tørre å gi av seg selv, og ha mot til å synes, er noen av de viktigste egenskapene en selger bør ha.

– Man må være komfortabel med å være ukomfortabel. Det er farlig å bli for komfortabel, da aksepterer man latskap, og det nytter ikke hvis man har et ønske om å nå langt her i livet.

– Hva er det beste ved å være en selger?

– Det som er fint med salg, er at man hele tiden må reflektere over egen atferd. Du må finne ut hva som er viktigst for at du skal være i god psykisk og fysisk form. Hva det er som gjør deg lykkelig, suksessfull, og som skaper mestringsfølelse.

Hun understreker at det å drive med oppsøkende salg er spesielt unaturlig for oss nordmenn, og at det handler om å by på seg selv.

– Byr du ikke på deg selv, får du heller ikke relasjonen som er nødvendig for at kunden skal takke ja til tilbudet ditt.

Powered by Labrador CMS