Høye strømpriser gir rekordmange klager til Forbrukerrådet: – Selgerne har noe å gå på
– Det er det høyeste antallet vi har registrert noensinne.
Rekordhøye strømpriser har vært et brennhett tema i mange måneder, og antall forbrukere som har klaget på kraftverkleverandørene har aldri vært høyere.
I 2021 ble det registret 920 skriftlige klager til Elklagenemnda, mot 593 året før.
– Det er det høyeste antallet vi har registrert noensinne, bekrefter sekretariatsleder i Elklagenemnda, Jasmin Abu Sagr.
Hun mener det kan være flere grunner til økt misnøye blant forbrukerne, og peker på den kraftige økningen av strømpriser som en av hovedårsakene.
– Det har vært flere medieutspill om utfordringene i sluttbrukermarkedet angående strøm, og det har nok ført til et større fokus blant forbrukere hva gjelder strømavtaler, sier Abu Sagr til SALG24.
– Negative tilbakemeldinger
Tidligere har det har vært nettselskapene som har fått flest klager, mens det i 2021 er kraftverkleverandørene som har fått flest negative tilbakemeldinger.
– Klagene kommer fra kunder som nylig har inngått en strømavtale. Utgangspunktet for tvistene handler om avtaleinngåelsen og avtalevilkår. Mange mener de blir feilfakturert i forhold til inngått avtale, eller at de ikke har fått tilstrekkelig med informasjon om avtalens vilkår, slik som prisberegning av avtalen, bindingstid, bruddgebyr eller eventuelle tilleggstjenester knyttet til strømavtalen.
Hun mener det er helt sentralt å se på hvorvidt selskapene har overholdt sin opplysningsplikt forut for avtaleinngåelsen med kundene.
Abu Sagr ønsker ikke å gå i dybden på hva hun tror er årsaken til at strømselskapene opplever rekordmye refs fra forbrukerne, men bekrefter at det ikke er noen spesielle leverandører som skiller seg mer ut enn andre når det gjelder antall klager.
– Hva er konsekvensene for selskapene som mottar klager?
– Alle vedtak som fattes i nemnda er rådgivende, og de siste årene har vi opplevd at alle tilbakemeldingene har blitt fulgt opp i praksis. De som velger å ikke etterleve vedtakene rapporteres videre til Forbrukerrådet, svarer hun og legger til:
– Antall klager må ses i sammenheng med økningen av strømpriser og medieoppslag. Det har ført til at forbrukerne har et større fokus på strøm, og dermed blitt ytterligere kjent med sine rettigheter.
Usikre forbrukere
Også Forbrukerrådet kan melde om en rekke henvendelser fra frustrerte forbrukere den siste tiden.
– Det har vært en dobling av antall henvendelser siste trekvart året. Strømprisene har gjort kundene mer bevisst, og blitt noe folk viser mer interesse for enn tidligere, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, til SALG24.
Henvendelsene til Forbrukerrådet kommer fra kunder som blant annet er usikre på hvilke avtaler de har inngått etter de har kjøpt strøm på døra eller på som følge av telefonslag.
– Vi får mange spørsmål der forbrukeren har inngått en strømavtale, men i ettertid opplever at den er noe helt annet enn selgeren har gitt inntrykk av, sier Iversen.
Han understreker at forbrukerne forteller at de blir forespeilet besparelser, mens de ender opp med å betale mer enn før.
Iversen sier de følger aktivt med på sluttbrukermarkedet, og tar tak i selskaper som har forretningspraksis som ikke er tråd med regelverket.
– Når forbrukerne som ringer oss er usikre på hva de har sagt ja til, så har selgerleddet noe å gå på, avslutter seniorrådgiveren.