Administrerende direktør Marius Barhaugen.

Skovly-Gruppen var nære konkurs – Kan nå all time high i år

Skovly-Gruppen endte med et underskudd på 16 millioner kroner i 2021. Prognosene for 2022 viser gode sjanser for et overskudd i millionklassen.

Publisert Sist oppdatert

– Selskapet var teknisk konkurs ut ifra hvor de bevegde seg kostnadsmessig, med underskudd hver måned, sier administrerende direktør i Skovly-Gruppen, Marius Barhaugen, til SALG24.

Barhaugen meldte sin ankomst til Skovly-Gruppen 1. juni 2021. Han beskriver et selskap som var i en alvorlig likviditets- og kostnadssituasjon, kombinert med fallende inntekter.

– Det var en organisasjon som var preget av å være på etterskudd.

Bedriften leverte et underskudd på 16 millioner kroner i 2021, noe som selvfølgelig gikk inn på de ansatte. Ifølge Barhaugen var moralen på bunn når han kom inn dørene. Usikkerhet, lav motivasjon og mangel på en felles målsetting preget kontoret.

– Selskapet trengtes å blåses liv i.

Kontroll på kostnader

Ut ifra prognosene kan det se ut som Skovly-Gruppen har fått tilbake livets rett. Barhaugen deler at de har et budsjettmål på fem millioner kroner.

– Om vi ender med overskudd vil vise seg når vi kan se året som helhet, men basert på hvordan det har gått så langt vil vi kunne levere et overskudd i millionklassen. Vi har hatt et veldig bra første halvår, sier han.

Hvis Skovly-Gruppen når budsjettmålet er det snakk om en snuoperasjon verdt 21 millioner. En slik omvending kommer ikke av seg selv, og det har ikke vært enkelt for verken Barhaugen eller hans medarbeidere.

– Når du skal snu skuta på den måten hvor man har så lite tid til rådighet, så er det bare én ting som gjelder, og det er kostnader, sier Barhaugen.

Å få kontroll på inntekter og kostnader fører som regel med seg diverse kutt. Skovly-Gruppens største utgift var personalkostnader.

– Det gjør vondt, men det er dessverre den eneste medisinen for å forbedre resultatet på kort sikt. Enkelte tenker «hvorfor ikke ansette og selge mer?», men å se avkastning på slike ting kan ta år. Med det tidsrommet vi hadde så ville det vært kontraproduktivt å tilføre mer kostnader.

Bedriften har nå vært gjennom en restrukturering hvor de har lagt ned flere kontor i Norge, og samlet driften i Oslo.

Salgsorientert

Barhaugen sier at for å øke inntektene måtte de bli mer «salgsorienterte».

– Selskaper som sliter økonomisk, sliter ofte med dårlig salg. Det var absolutt kundeaktivitet her når jeg tok over, men det var et stort forbedringspotensial for å bli mer proaktiv med nye og eksisterende kunder.

For å selge mer kjøpte de et verktøy som hjelper de med å dykke dypere inn i kundene og se hva de kjøper – og kanskje viktigst, det de ikke kjøper.

– Hvis de kjøper ett produkt fra oss er det stor sannsynlighet for at de har bruk for mer av det vi tilbyr. Så hvis de allerede legger igjen 100 000 kroner hos oss, er sjansene gode for at de kan legge igjen 50 000 til.

Barhaugen legger til konseptualisering og digitalisering som andre grep de har tatt for omveltingen. Blant annet har de lansert Urban to Go, som er miljøsmart emballasje for takeaway-produkter.

– Vi har digitalisert mer av det vi gjør. Eksempelvis baserer vi våre innkjøp på reell data og validert statistikk gjennom Blue Ridge, og forbedret e-commerce-plattformen vår.

Powered by Labrador CMS