Salgsdirektør i Pitch, Daniel Finnebråten og daglig leder Lasse Sæter.
Salgsdirektør i Pitch, Daniel Finnebråten og daglig leder Lasse Sæter.

Pitch har landet avtale og skal satse på dørsalg: – Det er ikke på vei ut

Daniel Finnebråten og Lasse Sæter danner eget salgsselskap.

Publisert

Selskapet Pitch starter med ti selgere. Daniel Finnebråten blir salgsdirektør og Lasse Sæter blir daglig leder.

De to har jobbet sammen i en god stund, og begge har lang fartstid innen salg. Nå starter de med en avtale om å selge fibernett som allerede er i boks.

– Vi er enige med GlobalConnect om å bli partnere. Dermed blir det fibersalg på dør, noe vi begge har ti års erfaring med fra tidligere, sier Finnebråten til SALG24.

Han skal lede salgsteamet i bedriften. Sæter får ansvaret med å lede logistikken.

– Tidligere har jeg jobbet steder der vi har hatt litt for like typer i ledelsen. Hvis man ser dette som et fotballag, blir Lasse nå i en ankerrolle på midtbanen. Han har kontroll, styrer det strategiske og gjør de tingene som kanskje ikke alle tenker over til daglig, så jeg kan fokusere på å gi salgsledere og selgere målgivende pasninger gjennom oppfølgning og coaching, sier Finnebråten.

Har troen på gamle metoder

Mange i Norge har valgt å reservere seg mot telefonsalg. Dette er ikke mulig når det gjelder dørsalg, og Finnebråten og Sæter tror det finnes et stort potensial her.

– Man har lov til å banke på alle dører, kontra telefonsalg der veldig mange har reservert seg. I tillegg vil vi jobbe med bestemte områder når vi for eksempel drar ut til kunder som er en del av et et utbyggingsprosjekt, sier Finnebråten.

I tillegg mener de to at opplevelsen for både selger og kunde stort sett blir bedre på dør.

– Folk flest er i dag hypereksponert for svindel, billige innsalg og i beste fall bare irriterende markedsføring. Innboksen er stappfull av spam, telefonoppringninger fra utlandet er hverdagskost og sosiale medier peprer oss med annonser døgnet rundt. Dørsalgsbransjen er kanskje uglesett fra gammelt av, men i dag skiller vi oss ut på en positiv måte. Man skaper ekte tillit i en relasjon når man møter noen ansikt til ansikt og rakrygget presenterer et tilbud man står inne for, sier Sæter.

Provisjon

Pitch har ikke nødvendigvis noen ambisjon om å bli størst. Hovedfokuset er å skape et godt salgsmiljø. De ser for seg at de maksimalt vil bli opp mot 20 selgere.

– Kvalitet er viktigst. Som dørselger må en være ærlig og respektere folk sin tid. Det går an å komme tilbake senere dersom vedkommende ikke har tid, sier Finnebråten.

Lasse Sæter tror deres praktisering av provisjonslønn kan bli avgjørende for å trekke til seg gode selgere.

– Vi premierer ikke oversalg mot kunde. Selgerne våre får den samme provisjonen uavhengig av hvilken hastighet eller løsning de selger. Det gjør at det lønner seg å lytte til kunden slik at man er sikker på at man dekker reelle behov. Det er ikke noen vits i å påtvinge gamle damer store pakker som de ikke trenger, sier Sæter.

Powered by Labrador CMS