Pictureit satset på bedriftsmarkedet: økte B2B-salget med 200 prosent
Etter at salget i Pictureits nettbutikk begynte å falle, tok de grep og satset fullt på bedriftsmarkedet.
Gavebutikken Pictureits andel for B2B-salg pleide å ligge på rundt 5 prosent – nå i juni står den for hele 40 prosent av inntektene. Ifølge gründerne bak butikken, Solgunn Jacobsen og Petter Stensig, så startet satsingen på bedriftsmarkedet med en oppdatering av Apples iOS.
Oppdateringen, som ble introdusert i starten av fjoråret, gjorde det enklere for Apples brukere å reservere seg fra datasporing.
– For privatpersoner er dette selvfølgelig en positiv ting, at man slipper å sende all verdens informasjon til datasentre i USA. Men for markedsførere er det en helt annen problemstilling, sier Petter Stensig, markedssjef for Pictureit.
Denne oppdateringen gjorde det betydelig vanskeligere å annonsere på sosiale medier, noe som var Pictureits hovedkanal for markedsføring.
– Etter hvert som folk i større grad reserverer seg fra sporing, så blir det vanskeligere å treffe med annonser, fortsetter Stensig.
Dette førte til en nedgang i nettsalget på 60 prosent. Når Jacobsen og Stensig innså at trenden ikke kom til å snu, tenkte de at de måtte gjøre noe drastisk for å overleve. B2B var utveien.
– Vi hadde noe firmasalg fra før, men ikke noe særlig stort fokus på det. Men etter å ha regnet på hvor det er vi egentlig tjener penger, forstod vi at det er mer lønnsomt med B2B, sier daglig leder og designer Solgunn Jacobsen.
Banket dører
Markedsføringsstrategien måtte også endres. Jacobsen og Stensig, som var vant til digital markedsføring, måtte ty til gammeldagse metoder for å hanke inn bedriftskundene.
– En helg i februar så laget jeg brosjyrer og begynte å besøke lokale forhandlere. Vi gikk fra annonsering gjennom sosiale medier til dør-til-dørsalg, telefonsalg og epost, sier Jacobsen.
Ifølge Jacobsen deler de B2B-salget i to segmenter. Den ene delen er salg til fysiske butikker og kjeder som Tilbords, Kitch’n og Elite Foto. Den andre delen er firmagavesalg, hvor de også opererer som leverandør til Strømmes AS.
– Til fysiske butikker kan vi skreddersy produktene med den teksten butikkene måtte ønske seg. Når vi leverer firmagaver, tilpasser vi produktene med for eksempel navnet til hver ansatt.
For øyeblikket har Jacobsen og Stensig ansvar for hele næringskjeden, fra produktidé til levering. Målet framover for de er å utvide selskapet videre.
– Vi føler ikke vi får ut vårt makspotensial akkurat nå. Vi vurderer å finne samarbeidspartnere, slik at vi kan fokusere på det vi er gode på, sier Jacobsen