Lanserer B2B auksjonsplattform for bruktbiler
AUTOproff åpnet deres norske kontor mandag denne uken. De håper å bli Norges ledende plattform for B2B bilauksjonering.
– Vi er klare til å gå i gang allerede nå. Vi har oppstart neste uke med våre første kunder, sier Henrik Mohn til SALG24.
Etter et halvt år i karantene, etter å ha sagt opp jobben som General Manager i BCA Bilauksjon Norge, har han nå tiltrådt som salgsdirektør i AUTOproff. Begge selskapene opererer i samme bransje, nemlig bruktbilauksjonering.
Mohn forklarer at AUTOproff spesialiserer seg på B2B-segmentet innen bruktbilsalget.
– AUTOproff er en techplattform som tilrettelegger for kjøp og salg av brukte biler mellom forhandlere, sier han og utdyper:
– Se for deg at en Opel-forhandler får inn en Citröen. Da kan Opel-forhandleren auksjonere bort bilen til en annen forhandler som er god på Citröen gjennom AUTOproff, og deretter kan Citröen-forhandleren selge bilen ordinært i butikk.
Det danske selskapet har holdt på siden 2013 og har kontorer i Danmark, Tyskland, Nederland, Sverige, og nå Norge.
– Vi har et stort europeisk nettverk bak oss, med over 20 000 forhandlere på kundelisten.
Digitalt skifte
Mohn beskriver AUTOproff som et techselskap, og har vært et fulldigitalt konsept fra starten av. Han mener digitaliseringen i bilbransjen er på full fremmarsj, og at det vil bare bli større etterspørsel fra kundene om enkle digitale løsninger. Mohn er likevel spent på hvordan markedet tar imot konseptet.
– Det har nylig vært rekordår for bilbransjen, så hvorfor endre noe når det går så bra? Jeg tror at hvis vi i framtiden skal være med i kampen for kunder, så kreves denne digitaliseringen av oss. Vi mener vi har de løsningene som skal til for å være med i forkant av denne utviklingen, sier han.
Selskapet skal nå fastsette ambisjonene for de neste tre årene, men de har allerede kartlagt mulighetene og potensialet i det norske markedet.
– Det er potensielt 50 000 biler i Norge som kan auksjoneres hvert år. Så får vi se hvor stor del av den kaka vi kan ta. Vi er også eid av Autoscout, en av de største auksjonsplattformene i Europa, så import er en stor mulighet for oss.
– Vi skal skalere opp
Mohn tar nå fatt i oppgaven om å bygge opp den norske organisasjonen, og fase inn AUTOproffs tjenester og produkter i markedet. Målet er å øke kjennskapen til selskapet slik at de blir den foretrukne plattformen for B2B bilauksjoner.
– Vi skal fortsette å selge inn plattformen til ulike forhandlere og hjelpe de med å implementere det. Vi er sikre på at dette kommer til å skape merverdi for bransjen!
Salgsteamet skal også styrkes ytterligere. På plass har de foreløpig regionsalgssjef, og garantipris- og auksjonsspesialist. I tillegg er planen å ansette tre til i løpet av kort tid.
– Vi skal skalere opp relativt hurtig. Vi har også store tech- og marketingteam som bistår oss fra andre lokaler i Europa.
Tjenesten lanserer med én «gratisfunksjon», hvor AUTOproff tar en andel av fortjeneste, og én abonnementsløsning.