Campio er som AirBnB for camping – Solgt inn til over ti prosent av Norges campingplasser
På åtte måneder har Campio solgt inn sin bookingtjeneste til 150 aktører. De oppgir telefonen som sitt beste salgsverktøy.
– Det er et så genialt produkt at det selger seg selv, sier selger Svein Olav Sund til SALG24.
Ifølge han er det et stort behov i markedet for bookingtjenesten Campio tilbyr, hvor campingdrivere kan lyse ut campingplasser. Litt som AirBnB for camping. Han informerer at de har vært i kontakt med 800 av 1300 campingplasser i Norge, hvorav 150 har tatt i bruk Campio. Det tilsvarer over ti prosent av hele markedet.
Campio hadde offisiell oppstart i september i fjor, men det var på starten av 2022 de satte i gang for fullt med salg. Da hadde de fått på plass hele salgsteamet, som det ser ut i dag.
– Vi satte av en uke i starten av januar for å snakke ambisjoner og sette mål. Her la vi strategien for året framover, sier den andre halvdelen av salgsavdelingen, Erlend Hagen.
I starten hyret de inn et eksternt byrå for å sette opp møter med campingdrivere, men bevegde seg etter hvert mer mot telefonsamtalen som hovedverktøy.
– Vi innså at den gode telefonsamtalen var veien å gå. I stedet for å bruke timevis på å kjøre til og fra campingplasser og få til maks to til tre møter hver dag, så kan jobben fort bli gjort på ti minutter over telefon, sier Hagen.
Han legger til at telefonsamtalen har så godt som erstattet både fysiske og digitale møter.
– Erfaringene vi har tilegnet oss siden starten av året har gjort at salgsjobben nå tar mye kortere tid.
Mersalg
Selgerne i Campio har nå jobbet seg gjennom både høy- og lavsesong, hvor det har vært forskjell på framgangsmåten.
– Når vi startet i lavsesongen var målet å få kundene til å bruke Campios fulle tilbud, som inneholder markedsføring og booking av hytter, telt- og campingplasser. I høysesongen var prioriteringen å bare få innpass hos campingdrivere, etter som de ofte ikke hadde tid til å implementere hele tilbudet. Løsningen ble da å tilby et knippe overnattingsplasser gjennom Campio, sier Hagen.
Nå som høysesongen er over skal de sette av tid for å selge inn resten av tilbudet deres der de kun har fått delvis dekning.
– Vi ønsker at de vil bruke Campio fullt ut, og at de organiserer hele sin overnattingsvirksomhet gjennom oss, sier Sund.
– Det viktigste vi gjør nå er oppfølging, og gjøre de oppmerksom på at vi har mer å tilby, forteller Hagen.
De resterende 500 av de 1300 campingplassene som finnes i Norge skal også kontaktes.
Ekspanderer
Campio har så vidt begynt å ekspandere til Sverige, hvor de per dags dato har rundt 20 avtaler med diverse campingplasser.
– Vi kommer ikke unna at vi kommer til å gå tom for salgsprospekter i Norge. Vi må til andre land, og da er Sverige det naturlige valget, sier Hagen.
– Her er det litt mer konkurranse enn i Norge. Du kan si at hovedkonkurrenten vår i Sverige er Campcation, som tilbyr noe av det samme vi gjør. Men, vi ser bare på det som sunn konkurranse, legger Sund til.
Målet for 2023 er å bli en stor plattform i Sverige, men selgerne sier at de vil fremdeles prioritere Norge framover.