Salgsfabrikken går mot rekordomsetning i 2022
Salgsfabrikkens mål for 2022 er å selge inn til «all time high». Allerede i august har de solgt for mer enn fjoråret totalt.
Siden koronaen har Salgsfabrikken sett en stor økning i salgstallene. I pandemiåret 2020 solgte de for 29,2 millioner kroner. Året etter gikk tallet opp til 48,8 millioner. 2022 ser ut til å bli det beste salgsåret i selskapets historie.
– I år kommer vi til å selge for 70 millioner, sier eier og daglig leder i Salgsfabrikken, Wenche Huser Sund.
Bedriften selger annonser for magasiner og nettsteder. De har kunder som Advokatbladet, Pensjonisten og Journalisten blant andre. De nevnte er nisjemedier som tar for seg enkelte temaer eller fagfelt, og salg av stillingsannonser i disse mediene har hjulpet med å øke salget.
– Vi har en egen avdeling som jobber med stillingsannonser. Vi ser at flere bedrifter velger nisjemedier for å utlyse stillinger.
Huser Sund deler at de i år har fått inn store kontrakter med Sykepleien og Bioingeniøren, og at de har avtaler med flere nettsteder som de skal begynne med i høst.
Salgsfabrikken selger annonser til både nett og print, og det er lite overraskende at nett er det mediet som vokser mest.
– Selv om det er nett som vokser mest, ser vi at de som får best respons er de som har en kombinasjon av nett og print.
– Vi ville utvikle
Huser Sund mener oppsvinget de ser nå er resultatet av en avgjørelse de tok når samfunnet stengte ned i 2020.
– Vi hadde sendt alle på permisjon. Jeg og mannen min gikk én til tre mil hver dag og diskuterte «hva gjør vi?».
Mannen hennes, Øyvind Hammer, er medeier i Salgsfabrikken.
Dilemmaet stod mellom å avvikle eller å utvikle, forteller Huser Sund.
– Vi bestemte oss for å gi gass i stedet for å være redde. Vi ville utvikle.
De tok selgerne ut av permisjon og bestemte seg for at når pandemien gikk over, skulle de være bedriften som var først ute av startblokka.
– Vi rigget opp til kraftig vekst og bestemte oss for at i løpet av tre til fire år skal vi ha 100 millioner i omsetning.
Teambuilding
Huser Sund krediterer mye av salgssuksessen til et godt arbeidsmiljø og godt trente selgere.
– Det er mye teambuilding hos oss. Vi har ofte kontorfester, og så reiser vi på tur, kurs og konferanser sammen. Vi har det moro samtidig som vi utvikler oss.
Salgsfabrikken har laget en intern salgsskole hvor de lærer opp de ansatte, som består av mennesker med vidt forskjellige arbeidsbakgrunner.
– Vi går ikke etter de reinspikka selgerne. Vi er mer på utkikk etter de riktige personlighetene som kan utvikles.
Selskapet har også nylig kjøpt opp fagmagasinet Utemiljø, og har startet et eget kalt Næring24 – som gis ut i Kongsvingerregionen og Romerike.