Ferdig som P4-selger etter 13 år – Denne kunden husker han best
Christopher Fløysand Olsen ser med stolthet tilbake på tiden som selger i P4 Radio.
Fra januar 2023 skal P4 kun ha selgere lokalisert i Oslo. For erkebergenseren Christopher
Fløysand Olsen (38) var det uaktuelt å flytte til hovedstaden. Derfor slutter han, og er nå på utkikk etter ny jobb.
– Det har vært et radioeventyr. Det jeg husker best er å starte i P5 Bergen før vi hadde startet sendingene og uten kunder, gleden av å hjelpe mange små og store bedrifter og de flere hundre hyggelige kundene.
Det er spesielt én kunde han husker best.
– Mobilselskapet Chess. Jeg fikk kundeansvaret for dem i 2012, da var ikke radioreklame en del av mediemiksen deres og i P4 var en såkalt 0-kunde. Etter noen overbevisning møter i Bergen ble de etter hvert min største kunde i flere år. Den kunderelasjonen ga mange morsomme møter, kule opplevelser og gøye skreddersydde konkurranser på radio.
Lang erfaring
Fløysand Olsen har solgt mye opp gjennom årene. Formelt startet det i kassa på Kiwi som deltidsansatt mens han gikk på gymnaset, via militæret og deretter studier i Kristiansand. Der jobbet han som telefonselger hos Ventelo ved siden av økonomistudiet.
– Jeg er kanskje Norges best utdannede selger, sier han og ler.
Etter førsteåret på bachelor ved Høyskolen i Agder var planen å fortsette på BI i Bergen.
– Men så fikk jeg jobb hos International Media Sales. Der jobbet jeg med salg av annonser både i papirformat, digitalt og på TV for blant andre International Herald Tribune, The Guardian, Forbes Magazine, Washington Post og CNBC Europe. Noen av kundene våre var Breitling, Saxo Bank, Nokia, Vestas, Ericsson, StatoilHydro og Bang&Olufsen.
Da finanskrisen la en demper på annonsebudsjettene i 2008, fortsatte han studiene ved Universitetet i Bergen. Han rakk derimot ikke å fullføre bacheloren i samfunnsøkonomi.
P4
Da P4 skulle starte sin nye storbykanal, P5 Hits, ble Fløysand Olsen oppringt.
– De hadde hørt at jeg hadde bakgrunn fra mediesalg. Den 1. desember 2009 var vi i gang, og vår oppgave var å skaffe annonsører i Bergen. Det vi ikke visste da, var at selgerne hos konkurrenten, Radio 1, hadde vært veldig smart, og låst alle de store radiokundene deres til årsavtaler. Dette tvang oss til å lete etter nye kunder som aldri hadde annonsert på radio før. Det var beintøft, men spennende og viste seg å være en suksessoppskrift, Radio 1 måtte legge ned og P5 Bergen styrte byen frem til siste sending 31. desember 2018.
Åpen for flere muligheter
DAB-radioens inntog gjorde ting vanskeligere for P5 Bergen.
– Vi endte opp med å konkurrere mot oss selv og den nasjonale versjonen av P5 Hits. Da vi lå rett ved siden av hverandre på de fleste DAB-radioene.
Fløysand Olsen har hatt selgeransvaret på riksnivå siden 2011, og jobbet fra Bergen. Det skal han ikke lenger.
– Ønsket mitt for min neste jobb er som leder, salgssjef eller markedssjef, og jeg er helt overveldet over responsen på innlegg jeg la ut på LinkedIn i romjulen om at jeg er på jobbjakt.
Dette stuntet har gitt han flere positive opplevelser og en rekke spennende jobbsamtaler.
– Det var uvant og noe skummelt når en deler en «åpen søknad» på den måten. Men for meg har det vist viktigheten nettverk og av å behandle kundene bra, uansett om de svarer nei eller ja. Flere tidligere kunder kommenterte innlegget med positive kommentarer, selv om det er flere år siden jeg snakket med dem. Andre sendte direktemelding om at de gjerne kunne stille som referanse. Den som gir, den får, avslutter Fløysand Olsen.