Callsenter satser på selgere under 18 år – slik skal de dyrke frem unge talenter
– Den typiske telefonselgeren folk forbinder med yrket, er heldigvis utdatert, og forhåpentligvis skal vi være med på å oppdra folk på en ålreit måte.
Callsenteret Enevo lanserte nylig det de kaller for Talentavdelingen.
Avdelingen skal være en arbeidsplass for unge mennesker mellom 15-18 år, som ønsker å prøve seg på salg ved siden av skolen.
Tilbudet ser så langt ut til å være attraktivt for unge salgsspirer.
– Det har vært et lass med søkere, men vi har begrenset første gruppe til 20 personer. Planen er å fylle på med flere allerede neste uke, og så må vi vurdere oppskalering av lokaler ganske kjapt hvis dette går så bra som vi håper, forteller salgssjef Anders Røkke Bangstad, til SALG24.
Callsenteret har i utgangspunktet hatt en aldersgrense på 18 år, men har stadig sett seg nødt til å gjøre unntak for å ta inn unge lovende selgere.
– Verdifull erfaring
Etter pandemien har det vært utlyst mange ledige stillinger, samtidig som det har vært få tilgjengelige kandidater på arbeidsmarkedet. Blant den yngre garde opplever Bangstad det motsatte.
– Det er mange på den alderen som ønsker å tjene penger selv. Hvis Burger King utlyser en stilling renner det inn med søknader fra ungdommer i begynnelsen av tenårene – og med det i bakhodet bestemte vi oss for å etablere en arena for samme aldersgruppe også i denne bransjen. Dessuten er det morsomt å prøve noe helt nytt.
Salgssjefen mener arbeidserfaringen vil være verdifull for de unge menneskene senere i livet.
– Ikke alle kan bli selgere, men veldig mange har gode forutsetninger for å bli det så lenge de legger inn innsatsen det krever og har snakketøyet i orden. Den typiske telefonselgeren folk forbinder med yrket, er heldigvis utdatert, og forhåpentligvis skal vi være med på å oppdra folk på en ålreit måte.
Talentavdelingen skal ha egen salgsleder, eget kontor, egne prosjekter og egne sosiale arrangementer. De ansatte skal i utgangspunktet jobbe to kvelder i uken, men for de som har kapasitet er det mulig til å jobbe mer.
– Ikke en enkel jobb
– Får de provisjonsbasert lønn?
– Ja. Alle som driver med salg hos oss jobber på provisjon. Uansett om du er leder eller selger. Prosjektet de jobber med er ikke kaldt råsalg, så tanken er at det skal være en mild og noe enklere vei inn i salgsbransjen.
Bangstad tror at det å bli vant til provisjonsbetaling, og det å måtte jobbe for lønnen sin, kan være med på å dyrke gode arbeidsvaner. Samtidig mener han det er viktig å være tydelig på at salgsyrket ikke er for alle.
– Her vil det være folk som finner ut at salg ikke er noe for dem, også er det forhåpentligvis en høyere andel som får med seg verdifull salgs- og arbeidserfaring videre i livet.
De er forberedt på henvendelser fra foresatte, og har tatt med i beregningen at dette er ungdommer som sannsynligvis aldri har søkt ferie, meldt fra om sykdom, eller fått en lønnsslipp før.
– Vi har heldigvis ansatt en ferdigutdannet lærer som salgsleder, så han har både kunnskap og erfaring nok til å kunne besvare alle spørsmålene som vil komme underveis. Vi er fleksible på arbeidstid og mengde, og vet at de ansatte går på skole. Vi tar også høyde for at de tidvis vil synes at det er andre ting i livet som er minst like spennende som å gå på jobb, sier han og avslutter:
– Men fordelen er at hvis du lykkes med telefonsalg, vil det ta seg godt ut på en CV. De fleste vet at telefonsalg ikke er en enkel jobb.