Forsvarte telefonselgere, og ble kalt «samfunnstaper». Nå svarer salgsdirektøren
– Det å jobbe med salg for meg har vært helt fantastisk, og gitt meg alt jeg har i livet. Hvis resultatet av det er at jeg blir definert som en samfunnstaper, ja da har i så fall samfunnet en lang vei å gå.
I forrige uke skrev Salg24 en sak om salgsdirektør i Instacall, Werhad Bejani, som hevder at telefonselgere har fått et ufortjent dårlig rykte.
Kommentarfeltet har kokt over av folk som tatt til ordet for det motsatte. Noen går så langt at de kaller telefonselgere for blant annet «samfunnstapere» og «telefonterrorister».
– Det er så mange misforståelser når det kommer til telefonselgere. Jeg har valgt å være telefonselger fordi jeg elsker det. Hvis jeg kunne valgt mellom denne jobben og en annen, så hadde jeg valgt denne hver dag, sier Bejani.
Han mener telefonselgere er en viktig bidragsyter for at Norge skal gå rundt.
– Som telefonselger har jeg hatt en årsinntekt på fire millioner, og har betalt tett opp mot to millioner i skatt. Det å jobbe med salg for meg har vært helt fantastisk, og gitt meg alt jeg har i livet. Hvis resultatet av det er at jeg blir definert som en samfunnstaper, ja da har i så fall samfunnet en lang vei å gå.
– Jeg blir lei meg
– Hvordan reagerer du på disse anklagene?
– Jeg blir ikke provosert eller sint. Jeg har hørt det før, og vært nødt til å forsvare det mange ganger. Jeg blir bare litt lei meg fordi det er så mange flinke folk i bransjen som gjør en så fantastisk bra jobb for at Norge AS skal gå rundt på den måten det gjør. Vi betaler skatter og avgifter, og vi tilbyr mange arbeidsplasser.
Bejani mener det er en selvfølge at man skal respektere de som ikke ønsker å bli ringt, og at de reguleringene som har skjedd i bransjen i form av at man kan reservere seg mot telefonsalg er viktig.
Men hvorfor skal ikke de som ønsker å få en telefon få muligheten til det, spør han seg.
– Når vi ringer og stadig må forbedre produkter og tjenester for å imøtekomme kundenes krav og forventninger, må konkurrentene gjøre det samme. Og hvem sitter igjen og får de beste produktene? Jo, det er sluttforbrukeren.
– Pappa hadde nylig med en elektriker å gjøre, som ikke har møtt opp til avtalt tid, og som heller ikke har levert produkt i forhold til avtalen. Snakker du med min far om elektrikere vil han nok ikke gå så langt at han kaller de for «samfunnstapere», men han sitter igjen med et dårlig inntrykk, forteller Bejani.
Men sånn mener han det alltid vil være. At noen kunder vil oppleve misnøye i kontakt med mange forskjellige yrker og bransjer.
– Du kan ha en dårlig opplevelse med en telefonselger, men det gjelder ikke alle selgere. Det finnes bra og dårlige mennesker, på lik linje som det alltid vil være bra og dårlige arbeidstakere.
– Vi må ha debatt
Som salgsdirektør er han beinhard på hvordan de ansatte skal fremstå i telefonmøte med kunden.
– Vi er kjempestrenge på oppførsel, atferd og holdninger på telefonen. Hvis noen har en dårlig opplevelse med en av våre selgere, slår vi hardt ned på det. Det må vi også beklage overfor kunden det gjelder, men vi skal aldri skjære alle over én kam.
– Hva tror du må til for å endre på det dårlige ryktet?
– Først og fremst må vi ha debatt. Vi må prate om det, også må politikere slutte å se ned på oss. De gjør det stadig vanskeligere. Noen ønsker til og med å legge ned hele næringen. Hva er argumentene for å legge ned? At vi er innpåslitne, spør hans seg retorisk.
Bejani legger ikke skjul på at bransjen selv må ta i et tak, for at det skal skje en positiv endring.
– Ansetter vi ufaglærte må vi ha gode rutiner på opplæring. Vi må følge opp de ansatte, de må få inngående grunnkunnskaper om det de holder på med. Det er kommunikasjon, salg, holdninger og kvalitet. Og dette må alle selgere være innforstått med.
Avslutningsvis sier salgsdirektøren:
– Skal vi lykkes med å få endret på ryktet vi har nå, må det også bli mindre plass til useriøse aktører. De som er useriøse må bli slått hardt ned på, nettopp fordi det ødelegger for en hel bransje.