Jone Riis har skapt stort engasjement med innlegget sitt på LinkedIn.

Bransjeveteran med hard beskjed til selgere med «skam»: – Gjør noe annet

Kommersiell direktør og medeier av Nimbus Direct AS, Jone Riis er lei av selgere som ikke er stolt av jobben sin.

Publisert Sist oppdatert

– Kjenner du ikke på stolthet, selger du kanskje et produkt du ikke kan identifisere deg med eller stå inne for. Synes du det er ubehagelig med kalde leads, skal du kanskje ikke jobbe med salg. Livet i salgsbransjen er tøft, så du må finne glede i det.

Det sier direktør Riis til Salg24.

Riis luftet sin frustrasjon på LinkedIn for noen uker siden. I innlegget raser han over det han kaller «salgs-skammen».

Han skriver blant annet dette:

«Hørt deg selv si følgende når noen spør hva du jobber med?

«Jeg jobber innen forretningsutvikling. Jeg er en AM, KAM, CCO, kundekonsulent, kommersielt ansvarlig, bla-bla-bla.....Chief Mother F…..in charge..okey....» «Vi liker bare ikke å si det som det er; NEMLIG AT VI JOBBER I SALG!»»

Innlegget som har mer enn 20 000 visninger, har skapt enormt engasjement.

– Jeg traff tydeligvis en nerve, men jeg mener det. Vi må slutte å pakke det inn. Vi skal være stolte over å si at vi er selgere.

– Egoistisk

– Hva tror du er grunnen til at mange vegrer seg fra å bruke ordet selger?

– Det kommer av en gammel oppfatning om at selgere er pågående og uærlige mennesker, som snakker mer enn de lytter. Blir du utsatt for en dårlig opplevelse, er det lett å si at alle er sånn, sier Riis.

Han mener at de som føler på skammen er selvsentrert og egoistisk.

– Da har du glemt perspektivet ved din egen rolle. Da tenker du mer på hvilke verdi tittelen har for deg selv, enn å huske på at det er kunden du skal gi en verdi. Alle som ikke klarer å være stolt bør gjøre noe annet.

Så lenge du er trygg og stolt av det du driver med, mener Riis det ikke er noe i veien med å være pågående og målbevisst så lenge du vet at du tilfører kunden en verdi, og ikke lurer noen.

– Jeg har laget en likning som jeg er ganske fornøyd med; Opplevelse delt på forventning må være større enn én. Altså, du skal skape noe som er større enn det kunden hadde forventet. Er brøken mindre enn én, har kunden fått noe annet enn det den hadde forespeilet seg, og det bidrar sjeldent til gjenkjøp.

– Si det som det er

Riis husker godt hvordan han ble møtt da han bestemte seg for at det var selger han ønsket å bli.

– Jeg sa til mamma at jeg hadde lyst til å jobbe med salg, og da svarte hun; Nei, Jone. Kan du ikke gjøre noe som gjør meg stolt? Den henger i. Men nå har jeg levd et langt liv i salgsbransjen og jeg elsker det fortsatt.

Til alle selgere der ute kommer ringreven med en klar oppfordring.

– Vær stolt av at du jobber med salg, og se på det som magisk hver gang kjøper opplever verdi. Rett deg opp i ryggen og vær et nobelt menneske. Gjør et skikkelig håndverk, og aldri ta en spansk en.

Avslutningsvis siterer Riis den kjente skuespilleren Denzel Washington.

– Hard work works. Det finnes ingen snarveier innenfor salg, dessverre. Salg er et fag, så si det som det er. Du er en selger!

Powered by Labrador CMS