Nå kan du reservere deg mot dørsalg
– Tanken er å kvalitetssikre salget, og forhåpentligvis luke ut de uærlige aktørene i bransjen
To av kompanjongene bak Reservasjon Mot Dørsalg, har selv banket sin andel dører oppgjennom årene.
Med lang fartstid som dørselgere av strømabonnement, er de overbevist om at mange uhyggelige erfaringer kunne vært unngått, dersom husstanden hadde hatt mulighet til å reservere seg mot selgere på døren.
Sammen med en tredje partner, Rafael Vargas, har de bygget opp Norges første dørsalgregister.
– Melding om lovbrudd
– Dette er en vinn-vinn situasjon hvor de som ikke ønsker selgere på døren slipper det, og selgerne unngår ubehagelige situasjoner. I tillegg handler det om å effektivisere hverdagen til selgerne, sier en av gründerne, Mathias Nilsson, til Salg24.
Tanken er at de også skal fungere som en klageportal, og løse konflikter før de havner hos Forbrukertilsynet.
– Vi har tro på en god dialog, og tror terskelen for å sende inn en klage er lavere dersom man ikke må forholde seg direkte til det selskapet man er misfornøyd med. Vi formidler klagen videre til det aktuelle selskapet, og hjelper både kunden og bedriften med å finne en løsning, sier Nilsson.
Han påpeker at klagene naturligvis meldes videre til Forbrukertilsynet om det kommer inn grove klager eller melding om lovbrudd.
Den tidligere dørselgeren, kan fortelle at han har blitt truet med både brekkjern og bikkjer oppgjennom årene, og tror mange av klagene handler om at folk føler seg invadert på hjemmebane.
– Det skumleste er kvinner som ikke har sovet på lenge, og som endelig har fått barna i seng. De blir altså så rasende. Også er det selvfølgelig en fordel å kunne luke bort mennesker som sliter med psykisk sykdom og demens.
– Kvalitetssikre salget
Nilsson er overbevist om at klagene vil reduseres med 80-90 prosent når folk får muligheten til å reservere seg.
Av ren nysgjerrighet har de gjennomført en spørreundersøkelse for å se hvor mange som er interessert i å kunne reservere seg.
Dermed spurte de en gruppe mennesker om det var ønskelig med salg i døren.
Resultatet viser at hele 99 prosent svarte «nei», og én prosent svarte «vet ikke».
– Tror du dette vil være med på å sette kroken på døren for disse selgerne?
– Nei, absolutt ikke. Det gikk an å reservere seg mot telefonsalg allerede i 2001. Det eksisterer i beste velgående i dag. Tanken er å kvalitetssikre salget, og forhåpentligvis luke ut de uærlige aktørene i bransjen, sier han.