Cecilie Kise drømmer om å selge luksusprodukter.

Cecilie mener flere bedrifter bør benytte seg av Influencer Marketing

– Det er jo på en måte skummelt hvor stor påvirkningskraft de har.

Publisert

Cecilie Kise (22) studerer markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania, og drømmer om en fremtid i luksusbransjen.

– Jeg har lenge vært interessert i salgsyrket, og denne utdannelsen dekker både salg og markedsføring. Når jeg leverer bacheloren min neste år, håper jeg å kunne jobbe med salg av luksusmerker. Det er ganske interessant å forstå hvorfor noen merker betraktes som luksus, og hvorfor det er interessant for folk å kjøpe det, sier Kise til SALG24.

I skolesammenheng har Kise laget en blogg hvor hun nylig slo et slag for Influencer Marketing, og hvorfor det gir den enorme effekten det gjør.

– Denne formen for markedsføring har blitt enda mer populær i kjølvannet av pandemien. Forbrukere har etablert nye vaner, og flere handler på digitale plattformer – spesielt i nettbutikker, forklarer hun.

Influenseres påvirkning og innflytelse mener hun er en viktig komponent i en markedsføringsstrategi.

– Litt skummelt

– Hva er fordelen med Influencer Marketing?

– Å markedsføre gjennom noen som har et nisjesamfunn, og som engasjerer seg daglig, gjør at de får merkevarer annonsert direkte til ønskede målgrupper. Forbrukere stoler ofte på at hvis deres foretrukne influenser elsker et produkt, vil de mest sannsynlig gjøre det selv, svarer hun.

Selv mener hun flere bedrifter bør teste ut denne formen for markedsføring.

– En influenser kan selge alt. Se for eksempel på Isabel Rad som markedsfører hud- og sminkeprodukter. Bare hun nærmest tar i det, så blir det utsolgt på få minutter hos flere leverandører. Det er jo på en måte litt skummelt at de har så stor påvirkningskraft, innrømmer Kise.

Massiv kritikk

Når det er sagt, finnes det flere eksempler på influensere som har brutt markedsføringsloven, og fått massiv kritikk fordi de ikke har merket innleggene sine med den påkrevde avsenderen, «reklame».

– Det finnes influensere som inngår markedsføringssamarbeid kun for å tjene penger, og som rett og slett lyver til følgerne sine. I slike tilfeller kan bedriften bli sett ned på fordi de velger å samarbeide med noen som ikke har ekspertise på området, eller som er relevant for produktet eller tjenesten.

– Jobber du som influenser selv?

Nei, det gjør jeg ikke. Men vi startet en blogg som en del av undervisningsprogrammet på skolen, og jeg har faktisk fått en del følgere. Så hvem vet, kanskje jeg fortsetter å skrive om ting jeg interesserer meg for når jeg er ferdig på skolen.

– Men når du sier at du vil jobbe i luksusbransjen, hva er drømmejobben?

– Favoritten er Louis Vuitton.

Powered by Labrador CMS