MENINGER:
Seks tiltak B2B-bedrifter bør gjøre mer av
Thorstein Nordby, daglig leder i B2B-markedsføringsbyrået Nettly, deler hva han mener B2B-bedrifter bør gjøre mer av for å få bedre avkastning.
Hvilke strategier og tiltak gir best avkastning?
Det gjelder 20% av aktivitetene som gir 80% av resultatene.
Her er seks tiltak jeg mener B2B-bedrifter bør gjøre mer av:
1. Kartlegg din ideelle kundeprofil (ICP)
En ICP hjelper deg å skape fokus, identifisere de beste kanalene, og hjelper deg å utnytte markedsbudsjettet ditt bedre.
Bruk derfor god tid på markedssegmentering, intervjue dine beste kunder, forstå kjøpergruppen, og lage en innholdsplan for din ICP.
2. Ikke sett innholdet ditt bak et skjema for å generere leads
I de siste 10 årene har markedsførere vært veldig glade i å sette e-bøker, sjekklister og guider bak et skjema for å generere leads.
Dette er nå i 2021 en utdatert taktikk etter min mening, og bedrifter bør vurdere andre måter å tiltrekke potensielle kunder på.
Jeg ville heller formidlet det samme innholdet enten direkte i feed'en på LinkedIn eller i form av en bloggartikkel på nettsiden.
På denne måten får du kanskje færre leads, men du sørger for at en større andel av din målgruppe faktisk ser og konsumerer innholdet.
3. Kvitt deg med avanserte lead scoring-modeller
Lead scoring er en funksjon du finner i populære CRM-plattformer som HubSpot, Salesforce og Marketo. Men trenger du det?
Hva er et salgskvalifisert lead? Er det noen som har åpnet dine e-poster tre ganger eller besøkt prissiden to ganger?
Nei. En salgskvalifisert lead er enkelt og greit en kontakt som har bedt om et tilbud, en demo, eller om å få snakke med salg.
4. Bruk video i salgsprosessen din
Ønsker du å stå ut i innboksen hos beslutningstakere og få 3X bedre responsrate sammenlignet med tekstbaserte e-poster?
Da må du installere Vidyard slik at du kan spille inn personaliserte videoer til både potensielle og eksisterende kunder.
I emnefeltet skriver du for eksempel "NAVN, kort video til deg". Jeg lover at du får bedre engasjement og flere møter på denne måten.
5. Mindre fokus på trafikk, visninger, likes, og leads
Din daglige leder og CFO bryr seg om salgskvalifiserte leads, salgskvalifiserte muligheter og omsetning. Ikke visninger og klikk.
Sett derfor dine KPI'er nærmere omsetning og slik at du enklere kan bevise at markedsføring bidrar til bedriftens vekst.
6. Start en video-podcast
Hvis du ikke får produsert nok innhold, er det å starte en video-podcast kanskje det lureste tiltaket du kan gjøre.
Et 30-minutters klipp kan bli til en artikkel, korte videoer for sosiale medier, innlegg på LinkedIn, sitater til bedriftssiden og mye mer.