CCO og med-gründer i Future Ready, Alexander Barry.

Mener kunstig intelligens er fremtiden for salgsopplæring – Øker sjansen for å nå salgsmål

CCO i Future Ready, Alexander Barry, tror kunstig intelligens kan effektivisere og minske kostnadene for salgsopplæring.

Publisert

– Hva er det som setter hjertet i halsen hos enhver medarbeider? Ofte er det opplæring eller trening, sier Alexander Barry, som gjester SALG24s B2B seminar for å snakke om bruken av smartteknologi under opplæring – og hvordan det eventuelt kan hjelpe selgere å bli bedre.

– Mange liker ikke opplæring eller trening, fordi det kanskje gir dem følelsen av å være på skolebenken igjen. Jeg mener at i dag er det mer og mer viktig å jobbe med læring, men problemet er at salgsopplæringen i seg selv har stått stille de siste 40 årene.

Barry beskriver tradisjonell salgsopplæring som dyrt, tidkrevende og lite effektivt, og at opplæringen i dag ikke er godt nok tilpasset hverdagen selgere møter i dag. Han mener at svaret kan være kunstig intelligens.

– Det vil kunne både effektivisere læringen og gjøre det mye enklere å tilpasse den til hver enkelt selger.

Personlig salgscoach

Barry og Future Ready vil selv forbedre effektiviteten i salgsstyrken med utviklingen av en plattform som tilbyr interaktiv læring drevet av kunstig intelligens.

– Det skal være så realistisk som mulig. Man kan gå inn i alle de ulike aspektene med salgssamtalen og virkelig forstå alt ifra innvendingshåndtering, pitching, og closing for å nevne noe. Ved å bruke kunstig intelligens så kan vi lage samtaledialoger og gi tilbakemelding.

Barry beskriver det som å utstyre hver selger med en egen salgscoach, som sitter på øret ditt og forteller deg hva det er du burde ha gjort – han kaller det for scenariobasert læring.

For å illustrere, beskriver Barry et scenario hvor en selger snakker med en kunde og får en innvending som han eller hun svarer feil på.

– Da vil systemet fortelle deg at her har du tatt feil og komme med et forslag på hva du kan si. Vi tror det er en veldig fin måte å lære på, og du får tilbakemelding med en gang.

Bedre resultater med teknologi

Barry mener at det er viktig å investere i læring og teknologi knyttet til læring, særlig i møte med de yngre generasjonene.

– Jeg tror ikke man skal undervurdere deres forhold til teknologi. De har veldig store forventninger og vil veldig gjerne lære seg nye ting, men de stiller kanskje litt andre krav til hvordan man skal lære. De er veldig opptatt av hvordan man kan bruke teknologi.

Han tror at en god læringskultur og teknologi vil hjelpe med å beholde unge medarbeidere, i tillegg til å engasjere og inspirere.

Andre positive ting læringsteknologi kan gjøre for ditt salgsteam er at de blir mer produktive. Barry siterer en studie gjort av Deloitte som konkluderte med at salgsorganisasjoner med en god læringskultur utkonkurrerte de som ikke hadde det med 170 prosent, og salgsteam som får kontinuerlig opplæring har 58 prosent bedre sjanse for å nå sine salgsmål.

– Hvis du vil at ditt salgsteam skal være blant de 5 prosent beste, må du ta læring på alvor.

Powered by Labrador CMS