Dette blir fremtidens e-handel-trender: – En trussel for mange bedrifter
Forbrukerne vil ha trygghet og kutte mellomledd, viser undersøkelser fra Opinion.
Under e-handel-konferansen NXT, fortalte Ole Petter Nyhaug i Opinion om trendene som kommer de neste årene for handel og så på hvordan flere trender har endret seg etter pandemien.
Han fortalte om fem megatrender innen handel nå.
– En av de er nærhet. Forbrukerne vil handle med noen de kan identifisere seg med. Det vil også bli viktig fremover, Kina føles langt unna og vi velger heller noe som er norsk og som deler våre verdier.
D2C
Nyhaug fortalte at en av tingene som overraskende har blitt igjen etter pandemien, er mengden tid forbrukerne bruker hjemme.
– Da pandemien var over og vi kunne gå ut, gjorde vi det, men ikke like mye som før. 60 prosent har skaffet seg en ny jobb, og vi er mer hjemme. Så det er her kundene kan nås nå, sa han.
En av trendene Nyhaug trakk frem som vil prege årene fremover var overgangen fra B2C til D2C.
– Forbrukerne ser ut til å like dette. Det er en trussel for mange bedrifter. Mange vil ha direkte salg, og ikke gå igjennom underleverandører.
– Laveste nivå noensinne
Nyhaug fortalte også om forbrukertillit, som nå har rast ned.
– Forbrukertilliten i dag er på det laveste nivå noensinne. Når den tilliten er så lav som den er nå, blir det klikk og vent. Både handlekraft og handlelyst svekkes, sa Nyhaug og fortalte at forbrukerne nå gjør færre dyre kjøp.
– I tillegg velger mange gratis tilleggstjenester, samtidig som de kjøper produkter av kvalitet, fordi det er mer varig.
Han la til at det er viktig med «human touch».
– Vi går fra transaksjoner til interaksjoner. Vi har i en periode godtatt annonsealgoritmer, som vi nå føler har blitt for overfølsomme. Annonsene fylles av det vi har trykket på to ganger. Nå kommer det en motreaksjon:
– Kundene vil snakke med noen, de vil ha trygghet og hjelp.