Lader opp til salgskonkurranse ved Høyskolen Kristiania: – Har jo lyst til å vinne
Fredag 14. april skal studenter ved Høyskolen Kristiania kjempe for avansement i årets salgskonkurranse.
Celine Herregården har snart fullført en bachelorgrad i digital markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania.
Fredag 14. april deltar hun i en salgskonkurranse gjennom skolen, der hun konkurrerer mot om lag ti medstudenter.
Dette er en del av European Sales Competition. Det er en internasjonal konkurranse som er en europeisk variant av alle de amerikanske salgskonkurransene som gjennomføres hos mange universiteter i USA.
Dette har blitt arrangert ni ganger, og det er sjette gang at Høyskolen Kristiania deltar.
Forberedelser
Herregården forteller om grundige forberedelser i regi av skolen.
– Vi har vært gjennom tre ulike workshops der vi har gjennomgått de ulike fasene i en salgsprosess. Først ble vi kjent med produktet som vi skal selge, og deretter jobbet vi med behovskartlegging som er den første delen av selve salgsmøtet. Til slutt kommer forhandlingene, sier hun til SALG24.
På fredag vil studentene møte representanter fra Accenture og Salesforce. I konkurransen settes det opp en situasjon der Accenture er kunden som møter studentene. De har med seg en representant fra Salesforce som kjøper, og det hele gjennomføres i to runder.
Lærer mye
Herregården har jobbet en stund med B2B-salg i selskapet Vilect, som driver med rekruttering. Fra mai starter hun i ny jobb hos 24SevenOffice, som leverer et lønnssystem for bedrifter.
Selv om hun har en god del erfaring, lærer hun mye av å delta i konkurransen.
– Jeg har lært kjempemasse. Dette har hjulpet meg å til å utfordre meg selv og få mer erfaring med å drive med salg i praksis, sier Herregården-
Litt spent er hun også før fredagen.
– Jeg har jo lyst til å vinne. Nivået er høyt, og gjennom workshopene på forhånd har jeg opplevd en gjeng som vil gi alt.
Flere retninger
Det er ikke bare studenter fra salgslinjen som deltar i konkurransen. Tea Sætherbakken studerer ledelse og servicestrategi, og ser på dette som en morsom utfordring.
– Jeg hadde salgsledelse som enkeltfag, og fikk større forståelse for salgsfaget gjennom det. Jeg tror dette er en veldig god erfaring, også for de som ikke kommer direkte fra salg, sier Sætherbakken til SALG24.
At hun konkurrerer mot studenter fra markedsføring og salg ser hun positivt på.
– Det gjør at dette blir en ekstra morsom utfordring. De har jo en fordel, men jeg tror absolutt at det er mulig for meg å gjøre det bra likevel.
En mulig vei å gå
Sætherbakken ser absolutt for seg at hun kan jobbe med salg i løpet av sin karriere. Oppladningen til fredagens konkurranse har styrket hennes interesse for salg.
– Jeg har funnet ut at dette er noe som passer meg bra. Noe av det viktigste innenfor salg er etter min mening å lytte til kunden og være flink til å kartlegge deres behov.
Vinneren fra Høyskolen Kristiania vil få muligheten til å konkurrere mot internasjonale studenter i en ny konkurranse. Denne finner sted i byen Apeldoorn i Nederland fra 31. mai til 2. juni.