Lars Istre sier at Vipps forsøker å ha samme strategi i bunn innenfor B2B- og B2C-markedsføring.

Slik satser Vipps innenfor B2B: – Vil ikke havne i Kvikk Lunsj-fella

Tidligere i mars mottok Vipps anerkjennelse for sin B2B-kampanje under ANFO Effekt-kåringen. Dette opplevde de som spesielt viktig, forteller markedssjefen.

Publisert

Lars Istre jobber som markedssjef i betalingstjenesten Vipps. Denne måneden ble de hedret med to priser under ANFO Effekt, som er en kåring innenfor markedsføring.

Vipps vant i kategoriene «smart løsning» og «B2B». Sistnevnte for deres kampanje kalt «Vipps, så var vi verdt investeringen for bedrifter!», som retter seg spesifikt mot bedriftsmarkedet.

– Akkurat den prisen føltes ekstra viktig å vinne. Mange tror at Vipps bare er for «folk flest», og tenker ikke over at vi også jobber mot bedriftsmarkedet. Men det er der vi har flest ansatte, og det er helt avgjørende i vår virksomhet, sier Istre til SALG24.

Skape bevissthet

I løpet av 2022 fikk Vipps over 7500 nye kunder på bedriftssiden. Dette er ulike bedrifter og butikker som tar i bruk deres betalingsverktøy.

En del av strategien bak deres B2B-markedsføring er å unngå å havne i det Istre kaller for «Kvikk Lunsj-fella».

– Kvikk Lunsj er en utrolig kjent merkevare, men veldig mange spiser det kun i påsken. Vi vil ikke havne i den fella. Vi ønsker å gjøre folk bevisst på at vi ikke bare er en tjeneste for vennebetaling. Det handler om å gi folk flere mentale knagger å henge oss på.

Samtidig er det flere sterke konkurrenter til Vipps på B2B-siden. Dette vet de godt.

– Det er et veldig konkurranseutsatt marked, med for eksempel Klarna og andre aktører. Vi har en veldig sterk merkevare, men vi er ikke først og fremst kjent for betaling i butikk. For den «vanlige forbruker» er ikke det så lett å se, sier Istre.

Samme framgangsmåte

Under ANFO Effekt mottok Vipps også pris for sitt arbeid innenfor B2C-markedsføring. Istre forteller at de ikke tenker annerledes når de utformer kampanjer og innhold rettet mot bedrifter.

– Jeg tror nøkkelen er å tenke minst mulig annerledes. Det er egentlig de samme metodene for å påvirke folk, enten det er snakk om en bruker eller en bedrift. Forskjellen er vel at netthandlingsbutikker eller andre butikker ikke bytter betalingssystem hele tiden. Sånn sett er det en lenger kundereise og kjøpsprosess.

– Men det er de samme mekanismene rent markedsføringsmessig. Vi har samme fokus når vi skal påvirke en bedriftseier elle en IT-leverandør som en individuell kunde.

Powered by Labrador CMS