# Påskepraten
Gründeren av Venezu forteller om den tøffe starten – og dagen det løsnet
– Det var både en stor glede og en milepæl.
SALG24 har stilt fem spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om hva de skal gjøre denne påsken, hva de vil vil anbefale andre å kose seg med denne påsken og hva som er det morsomste de har opplevd på jobben.
I dag er det eier og gründer av Venezu AS, Stein Dale, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Jeg kommer fra Voss og det er kun de to årene jeg bodde i henholdsvis Guatemala og Italia at jeg ikke har vært hele eller deler av påsken der. Påsken er fjellet, det er ski og det er fjelltopper. Da går jeg de stedene med den mest spennende skikjøringen, toppene med flottest utsikt og steder hvor det ikke er mye folk, men samtidig kombinert med det å tenke sikkerhet på ski.
– Hvilke serier vil du anbefale folk å konsumere i påsken?
– Serier er ikke jeg den rette til å anbefale. Jeg vil heller anbefale å lese en god bok. Personlig er jeg veldig glad i biografier. Det er utrolig spennende liv mange har levd og å lese om disse menneskene er som å lese en spenningsserie – det gir grunnlag for å forstå historien og hvordan det påvirker oss den dag i dag.
Roy Jenkins sin bok om Winston Churchill er en bok som alle burde lese – spesielt i disse dager.
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Det er nesten et umulig spørsmål å svare på for det er mye opp gjennom årene, men det er ett øyeblikk jeg ofte tenker på. Det var da vi var nyoppstartet og jeg ringte hundrevis av cold-calls for å booke møter for oss selv.
Jeg gikk i møte etter møte for å presentere hva vi kunne bidra med, men det er klart at man til tider lurte på om markedet i det hele tatt ville ha tjenestene vi kunne tilby. En dag på vei fra et møte ringte plutselig telefonen, og dette var et selskap som vi hadde hatt møte med noen uker tidligere. De lurte på om vi kunne ta et oppfølgingsmøte for å bli enda bedre kjent.
Dette var første gangen et selskap ringte tilbake til Venezu og det var både en stor glede og en milepæl. Jeg sammenligner det med en påsketur på vei til en fjelltopp – det er ikke toppen som er målet, det er selve turen. Derfor er det hele reisen som er morsom å være på!
– Hvordan vil du karakterisere salgsåret så langt?
– Som jeg sa i sted, så er salgsåret 2022 en del av reisen. Og vi koser oss på «turen» vi er på. Her og nå har vi fokus på å levere resultater for kundene våre samtidig som vi jobber med markedskampanjene for høsten allerede nå.
Vi lever av å skaffe forretningsmuligheter for våre sluttkunder og vi ser at flere og flere ber oss om å gjøre dette både på den «klassiske» måten, altså via telefonen, og samtidig gjennom digital markedsføring. Det er egentlig to sider av samme sak, for det handler om effektiv kommunikasjon og det å nå gjennom med et budskap til en mulig sluttkunde.
Vi er veldig godt fornøyd med at vi leverer gode salgsmuligheter til kundene våre hver eneste dag – Rema1000 har helt rett når de sier at «Kunden er sjefen.»
– Hvordan blir resten av salgsåret?
– Det at vi kan begynne å tenke på markedsføringen vi skal gjøre til høsten allerede nå er et bra tegn. Men fokus er her og nå uansett – det å levere bra på de oppdragene som vi jobber med nå.
Amerikanerne har statistikk på alt mulig. De har funnet ut at det er åtte ganger enklere å selge til eksisterende kunder enn til nye. Dermed så er den enkleste måten å få nye oppdrag på å gjøre det bra med de kundene som vi allerede jobber med her og nå.
Nettopp derfor er det godt med påskeferie nå, slik at vi får ny energi og gjør oss klare for neste etappe.