Tina Rødahl

Disse fire punktene kan gjøre B2B-kampanjen din mye bedre

Tina Rødahl deler sine tips om hvorfor dine B2B-kampanjer flopper.

Publisert

(LATTER):- B2B-beslutningsprosessen kan fort ta seks måneder, men vi har erfaring med at det kan ta tre år. Derfor må vi ha KPI-er som gjenspeiler dette.

Det sier Tina Rødahl, Vice President LinkedIn Partnership EMEA at LinkedIn i AdColony Scandinavia fra scenen på Latter under Den store annonsørdagen, torsdag.

Hun mener mange jobber helt feil når det kommer til B2B-markedsføring og peker på at mange starter raskt med å fortelle om seg selv og produktene sine, deretter vil man selge.

Konflikt

- Det er konflikt i måten vi jobber opp innhold, setter opp kampanjer og hva man forventer av resultater, mener hun.

Rødahl peker på at det i en typsisk B2B-besltningsprosess er i snitt 6,8 mennesker involvert.

Det betyr og at det er mange avdelinger i en bedrift som er involvert.

- Det er bare fire prosent som måler resultat etter en måned, men du må jo måle etter seks måneder. Du må sammenligne på riktig grunnlag. skal du sammenligne år en må du gjøre det med år to, ikke med forrige måned, sier hun og mener at mange tar beslutnigner på et meget magert grunnlag.'

Hun viser til en undersøkelse som viser at det bare er fem prosent av B2B-kjøpere som er aktivt ute i markedet her og nå. Disse når man med klikk og leads.

Men 95 prosent av potensiale kjøpere er ikke kommet i gang.

Må ha god plan

- Det er ikke sikkert de vet de har et behov eller hørt om merkevaren din, peker hun på.

Hun peker på at på Linkedin er nesten alle sponsede aktiviteter lagt opp på klikk og lead generereing, mens bare fem prosent er lagt opp for å modne nye grupper.

- For de som vil ha en konkurransefordel er det å modne nye målgrupper. Selv om det tar ett år må du ha en god plan for å dra folk ned i trakta, sier Rødahl.

Hun sier man må skape mental tilstedeværelse og sørge for å være top of mind.

- Da må vi tenke helt nytt, sier hun.

Hun sier at først må man skape synlighet,så engasjement og så konvertering.

- Det som betyr noe er å skape berømmelse, det å bli berømt for noe, noe som gjør en forskjell. Vi må sikre at vi blir husket på, da må vi gjenta budskapet gang på gang på gang. På sikt øker det engasjementet, sier hun og legger til:

Husker følelser bedre enn fakta

- Vi ser at vi husker følelser bedre enn fakta. Derfor gå i en emosjonell retning, ikke bare vis fram produkter og tjenester.

Hun sier og at man kan endelig kjøpe klikk og aktivereing, men det vil bare treffe de som er i kjøps og beslutningsprosess.

- Det er den fem-prosenten. Det som gir langsiktig vekst er 95 prosenten. Da kan man ta høyrer pris og få mere profitt, mener hun.

Derfor har Rødahl fire tips til alle som vil drive med B2B-markedsføring.

1: Invester i en share of voice. Om målsetningen er å øke markedsandelen må dere øke markedsføringsbudsjettene tilsvarende. Det er en linær utvikling

2: Øke kundebasen, modne nye målgrupper

3: Ha langsiktige målinger. Ta den lange reisen og gjør justeringene på sikt

4: Vis fram følelsene. Vi husker følelser mer enn fakta.

Powered by Labrador CMS