Terje Aarbog, CEO i DHL Express Norge

Mener vi er i en e-handelsrevolusjon: – B2B e-handel vil bli dobbelt så stort som B2C i fremtiden

– Fortsatt er det veldig mye som går på den gammeldagse måten når det gjelder B2B, sier CEO i DHL Express Norway, Terje Aarbog.

Publisert

Tradisjon er ut, digitalisering er inn.

Det var den tydelige beskjeden Terje Aarbog kom med fra scenen på NXT-konferansen når det gjelder B2B-handel framover. Han mener B2B er i en e-handelsrevolusjon, og nevner at bedrifter må begynne å tenke på personlig salg også innen B2B.

– Covid-19 akselererte behovet for å ta dette på alvor, sier han.

Aarbog sier likevel at det er mange bedrifter som henger etter i det digitale skiftet for B2B-handel.

– Jeg har sjekket flere av hjemmesidene til dere som er her i dag, og det er fryktelig vanskelig å gjøre en handel der. Fortsatt er det veldig mye som går på den gammeldagse måten når det gjelder B2B, så her tror jeg det ligger et stort potensial for dere alle, sier Aaborg fra scenen.

Ifølge han er det omtrent bare én femtedel av B2B-bedrifter som har en butikk på sin hjemmeside. Han spår at innen fem år så vil de fleste B2B-bedrifter følge i B2C-bedriftenes fotspor og implementere netthandel gjennom sidene sine.

– Hvis du ser fem år tilbake på B2C kunne du se en lignende fordeling. I dag finnes det nesten ingen B2C-bedrifter som ikke har egen nettbutikk, sier han til Salg24.

Aarbog tror B2B e-handel vil bli dobbelt så stort som B2C i fremtiden, men at det kommer til å ta tid.

Til tross for spådommene om at Covid-19 ville utløse en slutt på globaliseringen, øker global handel – også innen B2B.

– Global handelsvirksomhet har vært mye mer motstandsdyktig enn ventet. Volumet har økt igjen og det er fortsatt høy global handelsvirksomhet.

Aarbog trekker fram mulighetene som ligger i e-handel for både B2C og B2B-bedrifter framover, men også utfordringene logistikkbransjen har stått i og står foran – noe som også påvirker supply chain til bedriftene.

– Det har vært kaos både under og etter pandemien, noe som driver transportkostnader opp og prisene på produkter.

Han nevner også at det er mye usikkerhet i verden nå, som inflasjon og krig – noe som påvirker folks kjøpekraft.

– Jeg tror vi kommer til å se en liten dipp i e-handel, før det igjen tar seg opp.

Powered by Labrador CMS