Slik økte denne Elkjøpbutikken sin omsetning med 30 millioner kroner
– Jeg har hatt personalansvar i mange år nå, og det finnes ikke en lederstil. Man må drive situasjonsavhengig ledelse.
Jawad Asadi jobbet deltid på Elkjøp ved siden av studiene. Det ga mersmak. Siden den gang har han jobbet seg opp fra selger til salgsleder til avdelingsleder og nå varesjef for avdeling Sandvika.
Han har røsket med seg det som er av diplomer og kåringer opp gjennom årene.
Blant annet ble Elkjøp kåret til den beste butikken på Sandvika storsenter i 2020, og Asadi ble kåret til årets varesjef internt i Elkjøp samme året. I 2021 satt de ny rekord, og økte omsetningen med 30 millioner kroner.
– Jeg har hatt mange ulike roller i Elkjøp, men jeg har alltid fokusert på menneskene som leverer resultatene hver dag. Det handler om å skape arbeidsglede, forteller Asadi til SALG24.
Han mener arbeidsglede er mye mer enn å tilby en god kantineordning.
– Vi skal oppnå felles mål og resultater, og dra i samme retning. For å klare det må man være der for hverandre.
– Bygge relasjoner
Til Budstikka sier han at han omsatte for mellom 360 og 400 millioner kroner i fjor.
Som varesjef jobber ikke Asadi direkte med selgerne, men med deres ledere. Han røper hva som er nøkkelen til suksess.
– Det handler om hvilke innflytelse man har på folk. Innflytelse kommer av opptjent respekt, og respekt får man gjennom tillit. Jeg har hatt personalansvar i mange år nå, og det finnes ikke en lederstil. Man må drive situasjonsavhengig ledelse, og jobbe aktivt for å forstå og lese menneskene man jobber sammen med.
For å opparbeide seg kunnskap om hvordan man kan oppnå resultater gjennom andre, sverger Asadi til å lese relevante bøker om temaet samtidig som man investerer tid på å bygge relasjoner med de ansatte.
At han valgte å droppe utdannelsen for å jobbe seg oppover i Elkjøp, har han aldri angret på.
– Jeg leser en ny bok hver måned. Fordelen med det er at jeg kan ta teorien direkte ut i praksis før jeg glemmer det. Jeg pleier å si at 10 prosent av kunnskapen kommer gjennom bøker og kurs, 30 prosent kommer gjennom samtaler med forbilder i bransjen, og 60 prosent er egne erfaringer som man lærer av underveis.
Skape kultur
1. april tar Asadi over Elkjøp Lørenskog, som er Nordens største varehus. Selv om det kan virke som om han sitter på suksessformelen, er han tydelig på at alle butikker har sin egen kultur – og at man aldri sitter på noen fasit.
– Det er menneskene som jobber der som skaper kulturen. Alle varehus er forskjellig, så man må som nevnt evne å tilpasse seg.
Asadi deler sine fem beste tips til deg som ønsker å utvikle ditt lederskap.
1. Godta at du har mye å lære
– Ydmykhet er ikke bare et kjennetegn på vellykkede ledere. Ydmykhet medfører mange handlinger, hvorpå det viktigste er videreføring av læring enten fra eksterne kilder eller fra dine ansatte – uavhengig av deres erfaring eller rolle.
2. Forenkle ting
– Du kan ha mange års erfaring som kvalifiserer deg til å enkelt forstå en strategi eller en problemstilling, men det er ikke nødvendigvis tilfelle for alle dine teamarbeidere. Vellykkede ledere vet hvordan de kan forenkle problemer for andre, og forklare strategier og visjon på en måte som alle forstår.
3. Kommuniser alltid med teamet ditt
– Du bør kommunisere og bygge sterke sosiale relasjoner med arbeidsteamet ditt. Det betyr relasjoner innenfor og utenfor arbeidets rammer. Kanskje er det problemer i livet deres som hindrer dem i å gjøre jobben sin på den beste måten. Du bør tilby hjelp hvis du kan, på denne måten vil du skape enestående lojalitet for ansatte overfor arbeidsplassen.
4. Skap visjon med teamet
– Få teamet til å føle at de er en del av en enhet som har et stort mål. Snakk ofte om visjonen for selskapet med dine ansatte og be dem om kommentarer og tilbakemeldinger.
5. Oppmuntre kritikk
– Organisasjoner som ikke har takhøyde for konstruktiv kritikk blant de ansatte, utvikler seg ikke i det hele tatt og holder seg på samme nivå uten noen evne til å utvikle seg. Kan dine ansatte kritisere deg uten frykt for straff eller marginalisering?