Busy endret salgsstrategien: – Det er utrolig hvor mye fokus har å si for salgsresultatene
Jonas Klafstad måtte låne penger fra familie for å holde Busy i gang. Så langt i år har de nådd sju millioner i årlig repeterende inntekter.
– De siste ett og et halvt årene har det eksplodert helt, sier gründer Jonas Klafstad til SALG24.
Han forteller at for fire år siden lå Busy på 300 000 kroner i årlig repeterende inntekter (ARR). Selskapet tilbyr et program for timeføring til bedrifter, og er et programvare som tjeneste-selskap (SaaS).
Så langt i år har de nådd sju millioner kroner, og prognosene viser at de kommer til å ende opp på rundt ti millioner når 2022 er over.
– Neste år så ser det ut til at vi når 20 millioner i ARR.
Ny salgsstrategi
Klafstad krediterer salgstallene til en endring i salgsstrategien etter at de startet opp i 2017.
– Når vi lanserte produktet så gjorde vi det globalt gjennom Product Hunt, som er en lanseringsside for nye SaaS-produkter. Kundene vi fikk var i veldig ulike bransjer, som gjorde det vanskelig å tilpasse programmet til deres behov.
Han innså at de måtte ha et mer spisset fokus. Retningen deres skulle tilfeldigvis bli påvirket av den første ordentlige kunden de landet i Norge, som var PR- og reklamebyrået JCP PRAD.
– Vi så at flere av våre kunder er innen kreative bransjer. Da vi i tillegg landet vår største kunde som også er innen det kreative, og attpåtil i Norge, forstod vi hvilken retning vi måtte ta.
Busys strategi ble å peile seg inn på selskaper i de kreative yrkene som holder til innenlands.
– Det er utrolig hvor mye fokus har å si for salgsresultatene. Hvordan vi kom oss til der vi er nå er utelukkende på grunn av fokus. I stedet for å være noe for alle, er vi heller alt for noen.
De har nå kunder som TRY, JCP, ANTI og Journey Agency – for å nevne noen.
Lånte penger
Det er ikke lenge siden Klafstad, som har bakgrunn som designer, måtte finansiere selskapet med freelance designjobber og lån fra familie. I 2019 investerte 24SevenOffice 2,5 millioner kroner i Busy, som gjorde livet noe lettere.
– Da ble det mulig å ta ut lønn. Men verdien de brakte var ikke nødvendigvis pengene. De er en ganske etablert aktør i markedet og har forenklet en del av salgsprosessen for oss.
Det var tilværelsen som freelancer som ble inspirasjonen til Busy.
– Det er ikke veldig morsomt å logge timer. Systemene er lite visuelle og inspirerende, og føles som en unaturlig del av hverdagen. Du må hele tiden se deg tilbake og føre inn blanke timelister.
Klafstad teamet opp med Even Dalen, som har techbakgrunn fra NTNU i Trondheim, for å gjøre timeføring mer intuitivt.
– Mange selskaper har tre forskjellige systemer for timeføring, planlegging og kalender, og de prater ofte ikke sammen. Vi har laget et system hvor vi har kombinert alle tre til én løsning, sier Klafstad.
Han legger til at de fleste timesystemer har det han beskriver som en veldig reaktiv tilnærming, mens Busy har en proaktiv tilnærming.
– Prosjektledere kan legge en plan i systemet, som synkroniseres med alle kalenderhendelsene til de ansatte, og det eneste de ansatte trenger å gjøre da er å melde om det ble som planlagt.
Start-up til scale-up
Busy har nettopp doblet antall ansatte fra fem til ti, og regner med å bli 20 innen kort tid. Klafstad informerer om at det neste på lista er å få inn flere selgere.
– Per nå er det jeg som har drevet med salg. Vi har gått fra å være en start-up til en scale-up, og hvis alt selgeransvar ligger på én person så er man sårbar. Vi kommer også til å utvide kundebasen vår litt nå og sikter mot konsulentselskaper.