Aleksa er lei av å måtte forsvare salgsjobben: – Det er nesten som man blir beskyldt for å gjøre noe galt
Aleksa Radman (23) mener den etablerte kulturen for hvordan man diskuterer bransjen er utdatert.
– Jeg har alltid vært høylytt og glad i å prate. Jeg var han som var elevrådsleder på skolen, og som har tatt ordet helt siden jeg var liten. I voksen alder har jeg slitt med å finne en jobb som har vært stimulerende nok for meg, forteller Aleksa Radman, åpenhjertig til SALG24.
I sin første jobb som selger, oppsto en umiddelbar lidenskap for bransjen. En lidenskap som det var vanskelig å dele med venner, familie og bekjente.
– Jeg hadde funnet en jobb som motiverte meg, og som trigget meg til å yte mitt beste. Dessverre ble jeg møtt med holdninger som gjenspeiler hvor dårlig representert salgsyrket er. Den etablerte kulturen for hvordan man diskuterer bransjen er utdatert.
– Hvilke type holdninger er det du møter?
– Folk ser ikke på det som et seriøst yrke. Spør du folk hva en selger er for noe, vil de fleste sammenligne det med en slitsom person som ødelegger stemningen. Jeg har opplevd at folk rett og slett synes det er flaut å si at de jobber med salg, og det er så synd.
– Lov å være ambisiøs
Radman er lei av fordommene, og synes det er vanskelig å måtte forsvare jobben han trives i.
– Hvis man gir uttrykk for at man er en ambisiøs selger blir det enda verre. Det er akkurat som om man da har planer om å sløse bort enda mer tid av folks liv. Det skal være lov å være ambisiøs uansett hvilket yrke man velger. Det er nesten som man blir beskyldt for å gjøre noe galt, selv om utgangspunktet for jobben er å skape merverdi for kunden. For kunder skal ikke takke ja med mindre det gir dem mer verdi å gjøre det.
At de gamle måtene å selge på fortsatt går utover en hel yrkesgruppe i dag, mener han er urettferdig. Når det er sagt, er han tydelig på at selgere må gjøre det de kan for å helbrede det dårlige ryktet.
– Vi trenger å få konstruktive tilbakemeldinger som alle andre yrkesgrupper. Det viktigste man kan gjøre som selger er å kjenne sitt eget segment og sin egen målgruppe. Det vil være med på å minimere risikoen for å oppleves plagsom.
Med det mener han at man ringer relevante kunder som trenger det du kan tilby, og at du kjenner målgruppen så pass godt at du vet når det passer best å ta kontakt.
– Det er en uskreven regel i salgsbransjen at man stiller opp for kollegaene sine. Vi sitter i samme båt, og vet hvor vanskelig det kan være å få mange nei. Men det er trist at vi ikke møter den samme forståelsen i det offentlige rom.
– Salg er viktig
– Hjelper det å snakke med folk om hvordan du jobber?
– Jeg har noen ganger invitert venner med på jobben for å vise hvor utakknemlig salgsjobben kan være. I tillegg prøver jeg å forklare at salg er en av de viktigste motorene for vekst i næringslivet. Salg, kundeservice og markedsføring er make it or break it for veksten av et selskap, uansett størrelse, sier han og fortsetter:
– Noen har endret holdninger når de ser karrieremulighetene som åpner seg, eller at jeg har blitt mer polert i måten jeg snakker på, og ikke minst hva det har gjort med selvsikkerheten min.
23-åringen har jobbet med salg i tre år. Først med B2C, og nå mot bedriftsmarkedet som Sales Representative i Quickorder.
Selv mener han alle hadde hatt godt av å jobbe med salg en periode i løpet av livet.
– Det er noen ferdigheter man nærer i salgsbransjen som vil være nyttig uansett hvilke jobb man velger senere. For min egen del er jeg fascinert av mulighetene man har til å klatre karrierestigen, og ser med inspirasjon på mine kollegaer som stadig jobber seg oppover i gradene.
– Trygg havn
Radman avslutter med en oppfordring til selgere og deres ledere.
– Det er mange faktorer som gjør at man er flink på jobb. En stor del av det er at du er glad i det du driver med, og at du tror på produktet og selskapet du jobber for. Men et viktig poeng til alle ledere er å skape god kultur slik at arbeidsplassen oppleves som en trygg havn for de ansatte.
Han mener mye av jobben som selger bunner i motivasjon, og at hvis man ikke har folk rundt seg som sørger for at du utvikler deg, eller at du ikke føler du blir satt pris på, vil det bli vanskelig å levere gode KPI-er.
– Se på dine medarbeidere som mennesker og ikke som en motor for vekst, for det vil de bli av seg selv dersom du behandler dem riktig. Når det er sagt, er det ikke noe poeng i å ha god kultur, med mindre det gjenspeiler seg i måten man behandler kundene sine på.