Ina Kreutz Paul forteller om veien til å bli KAM, og hva hun mener er undervurderte egenskaper blant selgere.

#KAM-praten

Ina er en av kandidatene til Amedias talentprogram

– Ambisjonen er å bli leder.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager hos Mediehuset Nettavisen, Ina Kreutz Pauli.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt første møte med salg var som telefonselger da jeg var 15-18 år. Deretter startet jeg som selger i klesbutikken Lindex hvor jeg hadde flere ulike roller som selger, Visual Merchandiser og assisterende butikksjef.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Jeg startet som Account Manager i Egmont i 2017 da jeg fremdeles tok master innen strategisk markedsføringsledelse på BI. På denne tiden hadde jeg et internship i Gjensidige sin markedsavdeling ved siden av studiene, og var sikker på at jeg kom til å ende innen bank, finans og forsikring ettersom jeg også skrev master innenfor dette feltet.

Men en dag kom jeg over en stillingsannonse fra Egmont, og tenkte det hørtes veldig spennende ut og søkte. Jeg kjente ikke så godt til mediebransjen og visste ikke stort om hverken mediehusene eller mediebyråene. Jeg fikk jobben og syns det var kult at de var villige til å satse på en ung, nyutdannet student.

I ettertid er jeg ekstremt glad for at jeg valgte denne veien. I mediebransjen får man en unik mulighet til å bli kjent med mange forskjellige bransjer, forstå synergiene og det viktige samspillet mellom flere parter, og ikke minst få muligheten til å sitte på den «andre siden av bordet».

Jeg har fått en lidenskap for bransjen og mediefaget. Etter kort tid i Egmont ble jeg KAM og etter et år ble den digitale avdelingen til Egmont sammenslått med TV 2. Under min tid i TV 2 ble jeg kontaktet av Nettavisen som ønsket å ha meg med på laget for å bygge opp en ny kommersiell avdeling. Det var en spennende mulighet jeg ikke kunne si nei til, og siden 2019 har jeg vært KAM i Nettavisen/Amedia.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Jeg mener en undervurdert egenskap hos en selger i dag er kunsten å balansere mye på en gang og samtidig ha struktur. Det er forventet at man har full kontroll på flere ulike prosesser. Man skal strekke seg langt for å imøtekomme kundens behov, ha analytiske egenskaper, basere anbefalinger på relevant innsikt og samtidig følger med i tiden.

I dag går den digitale utviklingen ekstremt fort, og man må holde seg oppdatert og sørge for å innhente relevant informasjon som gjør deg til en god rådgiver. I tillegg til dette må du være en god relasjonsbygger, være kreativ, formidle budskapet ditt godt og sikre effekt. Også må du ha struktur sånn at du klarer å ha en god oversikt over alt dette. Jeg mener denne strukturen og sammensetningen av balanse er undervurdert.

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– Jeg mener en god selger skal klare å si mye med få hjelpemidler og ikke være avhengig av det. Med det tenker jeg spesielt på hva man har med seg i kundemøter. Det kan være lange presentasjoner med alt for mange slides, lange analyser og andre digitale verktøy som ikke er relevant for møtet.

Tanken er god, men som oftest tror jeg ikke det har den største effekten. Man må gjøre det enkelt for personen man snakker med. Mye handler om å bygge relasjoner, lytte og skape forståelse. Det er ikke sikkert alle man snakker med sitter på samme kunnskapen om ditt produkt som du selv gjør. Forklar, lytt aktivt og sørg for at kunden føler seg sett og hørt.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Per nå er jeg en av kandidatene som ble valgt ut til Amedias talentprogram for fremtidens ledere i Amedia, så en av ambisjonene mine er å tre inn i en lederrolle i fremtiden. Før det vil jeg gjøre en god innsats der jeg er i dag og bidra til økt vekst, utvikling og verdi for Nettavisen og Amediakonsernet.

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Som et forbilde i bransjen må jeg nevne min onkel, Eigil Kreutz. Han var grunnen til at jeg valgte en studieretning innen markedsføring. Han er dyktig i faget og en klok mann. Jeg er stolt av at han er onkelen min.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Jeg trives fordi hver dag er forskjellig og byr på nye, spennende utfordringer. Mediebransjen er en bransje i stadig utvikling som det er spennende å være en del av. Gode resultater og fornøyde kunder motiverer meg. Hardt arbeid og dedikasjon gir resultater.

Jeg motiveres også av å jobbe med flinke folk som utfyller hverandre og det har jeg heldigvis mange av der jeg jobber. Det er gøy å være kreativ og løsningsorientert. Det føles godt å være en aktiv sparringspartner for annonsører og byråer, spesielt når man får til gode resultater sammen.

Powered by Labrador CMS