Head of Sales i Hjemmelegene, Peder Fagerlid, kan melde om at pilene i selskapet peker oppover.

Hjemmelegene doblet omsetningen under pandemien

Selskapet satser nå stort på å selge sine tjenester til bedriftsmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Hjemmelegene ble etablert i 2017 av en gjeng leger, ingeniører, entreprenører og økonomer, blant annet fra Oda og Nabobil. Ideen var å tilgjengeliggjøre helsetjenester der folk er, og når de trenger det.

Fra å være en håndfull leger i oppstarten, har bedriften i dag over hundre leger, sykepleiere, administrasjon og støttepersonell, og ser nå behovet for å skalere opp salgsavdelingen ytterligere.

Hjemmelegene hadde en omsetning på 20 millioner kroner i 2020, og doblet dette året etter.

– Nyhetsbildet har lenge vært preget av utfordringer med fastlegeordningen. Vår intensjon som privat helseaktør har aldri vært å konkurrere mot fastlegene, men heller være et supplement, sier Head of Sales i Hjemmelegene, Peder Fagerlid, til SALG24.

– Vil redusere sykefravær

Med Schibsted Ventures, Kistefos og Norgesgruppen på eiersiden kan han røpe at de planlegger flere spennende prosjekter fremover.

– Vi skal blant annet åpne klinikker med Norgesgruppen. Snart kan du gjøre unna fredagshandelen og få vaksinert hele familien samtidig. Enklere blir det ikke.

Hvor og nøyaktig når disse klinikkene skal åpnes vil han foreløpig ikke si noe om.

Det han imidlertid kan fortelle, er at de trenger enda flere selgere som jobber mot bedriftsmarkedet.

– Vi opprettet en dedikert salgsavdeling i vår som driver med utgående salg mot bedrifter, og hvis man ser på vår kundeliste i dag er det ikke mange bransjer vi ikke dekker. De fleste er opptatt av å få hjelp til å redusere sykefravær, og i tillegg er det et gode for de ansatte i bedriften at arbeidsplassen investerer i helsefremmende tiltak.

Fagerlid tror pandemien har bidratt til at flere har blitt bortskjemt hva gjelder å få tjenester levert på døren, og at det har blitt en økt bevissthet rundt smitte generelt i samfunnet.

– Det er ikke nødvendig at syke pasienter reiser gjennom den friske byen for å besøke legekontoret når man kan få den hjelpen man trenger hjemme. Som bedriftskunde hos Hjemmelegene kan ansatte og deres familie få lege på døren i stedet for å vente på en legetime. Det sparer ikke minst verdifull arbeidstid og løser tidsklemma for mange.

– Mindre cowboy-aktig

– Hvilke salgsargumenter bruker dere mot bedriftsmarkedet?

– Det er ikke vanskelig å finne argumenter for hvordan vi kan bistå. Det er mange grunner til å tenke på ansattes helse. Dessuten er det arbeidstakers marked, og hvis man kan vise til noen ekstra goder på jobben, vil det være en måte å både beholde flinke ansatte på, og i tillegg skille seg ut blant konkurrerende bedrifter i en rekrutteringsprosess, svarer han.

Fagerlid forteller at selgerne ringer kalde telefoner og at helse er en takknemlig tjeneste å selge.

– Det er få daglige ledere som blir misfornøyde når det ringer en helseaktør og spør om det er noe man kan hjelpe dem med. Dessuten er det litt mindre cowboy-aktig å selge helse enn det mange gjerne forbinder med «vanlig» telefonsalg, sier han og forklarer:

– Jeg tror vi oppleves mindre pågående, men samtidig er vi en stor gjeng her som ønsker å vokse ytterligere, og det krever naturligvis at vi klarer å selge tjenestene våre.

Powered by Labrador CMS