Måtte ta pause fra markedsføring: – Du kan ende med en 4000 prosent stilling hvis du ikke kan si nei
Cecilie Refsnes Milenkovic i Hubify er glad for å kunne jobbe med markedsføring igjen. Men før det måtte hun velge det bort.
I sommer ble Cecilie Refsnes Milenkovic ansatt i Hubify som markedsfører etter en annerledes ansettelsesprosess i selskapet. Før det hadde hun hatt en toårig pause fra feltet, etter at hun i 2020 ble kåret som «Årets unge markedsfører 2019».
I en linkedIn-post forklarer Milenkovic hvorfor hun ble nødt til å velge bort markedsføring.
– Markedsføring var ikke det samme. Hvorfor? Fordi jeg manglet ett enkelt ord i vokabularet mitt: Nei. Som eneste markedsfører i en bedrift kan du ende opp med en 4000 prosent stilling hvis du ikke kan si nei.
– Mount Everest-bratt læringskurve
Til Salg24 utdyper Milenkovic at for bedrifter med bare én markedsstilling, kan det fort bli slik at den ene ansatte må gjøre mange jobber.
– Om det kjennetegner litt eldre bedrifter vet jeg ikke, men jeg tror at mange bedrifter mangler forståelse for faget. Markedsføring består av mange fagområder, og man må velge hvilke man vil dyrke. Man får så mange jobber, og forventes å kunne alt. Og når man blir bedt om å gjøre noe man ikke kan, er holdningen «men det klarer du, du er jo kreativ». Og sånn er det ikke, sier Milenkovic.
Hun forteller at det også er fordeler med å være den eneste.
– Fordelen med å være den eneste er at du har en Mount Everest-bratt læringskurve. Du får testet masse og blir en generalist på mye, du kan litt av alt. Noe som er fint å ha med seg.
Milenkovic gikk over til rollen som tilbudsleder.
– Plutselig fant jeg en superkraft, og en mye «lettere» jobb. Jeg kunne se resultatene mye bedre. Det var en god følelse å ha direkte innflytelse på bedriften.
Viktig å respektere faget
Men savnet etter markedsføring ble stort, forteller hun.
– Den avgjørelsen satt langt inne. Jeg var god i jobben min og jeg leverte, men jeg var ikke glad på jobb. Jeg ville drive med markedsføring og med inbound. Det er noe med å jobbe med den typen markedsføring hvor jeg føler meg relevant og hjelpsom.
Og Milenkovic har følgende tips til ledere i bedrifter med én enkelt markedsfører-stilling.
– jeg ville satt meg ned med markedsføringsansvarlig, og satt opp en plan over arbeidsoppgaver som er mulig å vedlikeholde og gjennomføre i en 100 prosent stilling, sier hun og legger til:
– Det står i alle stillingsannonser at man ønsker noen som er ung og fremoverlent. Ja, men de skal ikke misbrukes. De har en enorm arbeidskapasitet, men de skal også kunne holde ut i mange år. Og så er det viktig å respektere markedsføring som et fag, sier Milenkovic.